Eén antwoord van de overheid

Meldpunt regelgeving

Heeft uw bedrijf last van tegenstrijdige of onduidelijke regels van de overheid? Of van onnodige administratieve lasten? Of wilt u een suggestie doen hoe procedures makkelijker of goedkoper kunnen? Dit kunt u hier melden, ook anoniem als u dat wilt.

Heeft u last van regels van een decentrale overheid, zoals de gemeente, provincie of waterschap? Dan kunt u dat melden bij de decentrale overheid zelf. Weet u niet bij welke decentrale overheid? Het Meldpunt regelgeving kan u hierbij helpen.

Welke meldingen nemen wij in behandeling?

  • Meldingen over onnodige eisen of handelingen.
  • Meldingen over de inhoud van bestaande of nieuwe wetgeving.
  • Meldingen over de uitvoering door een organisatie van de overheid.

Welke meldingen nemen wij niet in behandeling?

  • Klachten over overheidsinstanties of uitvoeringsorganisaties die een eigen klachtenprocedure hebben.
  • Meldingen over derden die zich niet aan de wet houden, zoals meldingen over fraude, ondeugdelijke producten of spamExternal link.
  • Meldingen waarvoor al een bezwaar- of beroepsprocedure of een gerechtelijke procedure loopt.
  • Klachten die u al hebt ingediend bij de Nationale ombudsman of een andere organisatie die belangen behartigt.

Wat gebeurt er met uw melding?

Wij nemen binnen 3 dagen contact met u op. Soms kunnen wij u meteen een antwoord geven. In andere gevallen sturen wij uw melding door naar de verantwoordelijke instantie(s) van de overheid. Dit gebeurt anoniem, tenzij u er geen bezwaar tegen hebt dat wij ook uw contactgegevens doorgeven. Als er op uw melding is gereageerd , dan geven wij u de reactie aan u door. Meldingen en reacties geven wij ook door aan ATR (Adviescollege Toetsing Regeldruk). Op de website van ATRExternal link vindt u informatie over de onderzoeken die bij ATR in behandeling zijn.
Uw melding

Uw gegevens
Aanhef:

U wilt uw melding anoniem doen:

Als u uw melding anoniem doet, sturen wij uw persoongegevens niet door naar de betrokken organisatie(s).