Eén antwoord van de overheid

Zakendoen in het buitenland? De verpakking is vaak anders, maar de inhoud is hetzelfde

Jan van Geest begon in 2002 met een zakenpartner aan de ontwikkeling van een diergeneesmiddel zonder antibiotica: Hoof-fit. Inmiddels heeft de onderneming, Intracare, een heel spectrum aan middelen om dieren te genezen en gezond te houden.

De start van Intracare was niet eenvoudig. Jan: ‘De internationale markt voor diergeneesmiddelen wordt beheerst door een handvol grote farmaceutische bedrijven. Niet dat ze ons tegenwerkten hoor, Hoof-fit leek op niets dat er was. Maar het was lastig om een voet tussen de deur te krijgen. En het is nog steeds een uitdaging om een nieuw diergeneesmiddel op de markt te krijgen. Het middel moet goedkoper én effectiever zijn dan de bestaande middelen. Daarom zijn we blij dat we nu samenwerken met een groot farmaceutisch bedrijf dat in 6 landen alle antibiotica in hun productlijn heeft vervangen door onze producten.'

20% groei per jaar

De afgelopen jaren groeide Intracare met 20% per jaar. ‘Het is een gezonde groei die we graag vasthouden. Veel sneller zou ook niet goed zijn. Groei kost energie en je moet het werk dat je al doet ook goed kunnen blijven doen. Om te kunnen groeien hebben we de afgelopen jaren panden om ons heen overgenomen. Daarnaast hebben we vlakbij het oog laten vallen op een flink stuk grond van 10.000 m2 voor toekomstige groei. In een keer helemaal naar een andere locatie is lastig voor Intracare. De clean rooms waarin we onze producten maken zijn niet gemakkelijk te verhuizen.’

Innovatiebeleid

Innovatie is van levensbelang voor Intracare, en bepaalt voor een belangrijk deel de kosten. Dat blijkt ook uit de inzet van het personeel. In de productie werken 8 medewerkers, terwijl 12 medewerkers bezig zijn met onderzoek en ontwikkeling. Het bedrijf maakt dan ook gebruik van stimuleringsregelingen voor innovatie. ‘Met regelingen als de WBSO en de innovatiebox bespaar je op kosten en betaal je minder belasting over winst die je maakt met innovatie.’

‘Vergeet niet dat de meeste innovaties in Nederland uit het mkb komen. Kleinere bedrijven zoals Intracare zijn flexibel, kunnen snel inspelen op ontwikkelingen. En, niet onbelangrijk, we stoppen ook op tijd als iets niet lukt, terwijl grote bedrijven soms lang doorgaan met een project omdat er nu eenmaal in geïnvesteerd is.’

Internationaal zakendoen: behandel je klanten zoals je zelf behandeld wilt worden

Intracare doet zaken in 88 landen. Is dat moeilijk? ‘Het is in Nederland best een uitdaging om een onderneming op te bouwen. Als je dat lukt, en je bent in Nederland sterk met je producten, dan kun je dat naar mijn mening in het buitenland ook. Zakendoen is wereldwijd eigenlijk hetzelfde. De verpakking is vaak anders, maar de inhoud is gelijk. Onderscheid je met service: behandel je klanten zoals je zelf behandeld zou willen worden. Concurreren op prijs is veel lastiger: er is altijd wel iemand die een vergelijkbaar product goedkoper aanbiedt.’ Over ondersteuning door de Nederlandse overheid van mkb’ers in het buitenland is Jan minder te spreken. ‘Nederland kijkt te veel naar de grote jongens, terwijl juist het mkb een enorm potentieel heeft. En als je een keer een vraag neerlegt bij een ambassade, duurt het heel lang voor je antwoord krijgt.‘

Profiteren van samenwerking

Intracare is inmiddels samengegaan met een groot handelshuis. ‘Zij waren al jaren onze klant in Azië. Het bedrijf bestaat al bijna 2 eeuwen. Zij kennen de markt en hebben het vertrouwen van de klanten. Wij brengen de producten en de innovatie. Zo hebben we een enorm bereik en kunnen we dichter bij de markt te produceren. Tegelijkertijd hoeven we ons met deze samenwerking niet meer druk te maken over financiering.’