Eén antwoord van de overheid

  • Sven Beckers:

We selecteren zelf het materiaal en de onderdelen voor onze producten

Een mooie handige tas vinden voor je laptop, dat moet niet moeilijk zijn... Toch wel, ontdekten broer en zus Kristel en Erik van Dalen. De tas die zij ontwierpen bleek een gat in de markt. En hun label, Decoded, groeide uit tot een wereldwijde kaskraker.

'Het aanbod was óf simpel en functioneel óf modieus. Het verbaasde ons dat er nog geen mooie, functionele tassen op de markt waren. Dus toen besloten we ze zelf maar te maken', vertelt Kristel van Dalen van Decoded. Met de eerste samplecollectie gingen ze het land in. 'We stapten brutaal winkels binnen met een open en eerlijk verhaal: wij komen niet uit deze branche, maar denken wel dat jullie dit product moeten inkopen. Onder die winkels zaten ook de Apple Premium Resellers, exclusieve dealers van Apple-producten. En die wilden het wel eens proberen met Decoded.

Geluk en hard werken

Op een goede dag kwam er een mailtje van Apple. Of Decoded een collectie wilde ontwerpen voor de opening van de officiële Apple Store in Amsterdam. Ze vonden het leuk om een Nederlands merk koppelen aan de winkel. Die collectie liep goed, maar met een speciale hoes voor de MacBook werd Decoded pas écht een succes. Inmiddels is het bedrijf een van de vaste leveranciers van accessoires voor de Apple Stores wereldwijd. Kristel: 'We hebben geluk gehad, we waren op de juiste plek op het juiste moment. Maar we hebben er ook hard voor gewerkt.'

Productie uitbesteden en toch grip houden

Om vaste leverancier te kunnen zijn van Apple, moeten producten voldoen aan strikte eisen. Sven Beckers, commercieel directeur bij Decoded: 'Onze hoesjes en tassen mogen geen enkel negatief effect hebben op de smartphones en laptops. De werking van wifi mag bijvoorbeeld niet verslechteren door een smartphonehoesje.' Hoe combineert Decoded deze strikte eisen met een uitbestede productie? Beckers: 'Wij selecteren het materiaal en de onderdelen voor onze producten. Het leer voor onze hoesjes komt bijvoorbeeld van een leerfabriek in Europa. De fabrikant in China die de hoesjes maakt, moet het leer afnemen bij deze fabriek. Zo houden we grip op onze productie en weten we dat onze producten precies worden zoals wij dat willen.'

Webshop

Decoded verkoopt de producten via de Apple Stores en andere retailers. Toch heeft het bedrijf ook een webshop. Sven: 'Consumenten zoeken via internet naar de merken zelf. Zo komen ze uit bij onze webshop. Daar kunnen we ons hele ‘ecosysteem’ laten zien. Als een klant een hoesje heeft van een bepaalde kleur en een bijpassende tas zoekt, vindt hij die in de webshop. Een fysieke winkel kan dat niet altijd bieden. En het is voor ons ook een middel om direct contact te kunnen hebben met de gebruikers.'

Familiebedrijf maakte start mogelijk

Decoded is gestart vanuit Elmarc, distributeur van consumentenelektronica en lifestyleproducten. Het familiebedrijf Elmarc maakte het mogelijk om te beginnen zonder externe financiering. Inmiddels staat Decoded financieel op eigen benen, maar maakt nog wel gebruik van de faciliteiten van Elmarc. De toekomst voor Decoded ziet er mede dankzij het partnerschap met Apple rooskleurig uit. Maar wat als dat wegvalt? Sven: 'De samenwerking is fantastisch voor ons. We zijn overal waar Apple ook aanwezig is. Toch zijn we er niet van afhankelijk. De meeste producten verkopen we via retailers.'