Eén antwoord van de overheid

Met zijn drieën hebben we alle benodigde kennis in huis

Drie collega’s die als hobby een platform voor golfers beginnen. 10 jaar later trekt de site maandelijks meer dan 350.000 bezoekers. Hun geheim? Goede mensen aan je binden, professionaliseren en blijven investeren.

‘Leadingcourses is geboren vanuit mijn liefde voor golf’, vertelt Jeroen Korving. ‘Een jaar of 10 geleden stond ik met vrienden in Ierland op een peperdure baan, ergens langs de kust. Het was er prachtig, maar de baan was veel te moeilijk voor ons. Bleek dat er langs diezelfde kust nog zeker tien van dit soort banen waren. Die én minder duur waren én waarschijnlijk beter bij ons niveau pasten. Maar van die banen hadden we nog nooit gehoord. Ik zag meteen een kans, al was het alleen maar om mezelf te helpen.’

Drie eigenaren

Korving werkt op dat moment als commercieel directeur bij Vergelijk.nl, waar Rikkert Nachtegaal en Bjorn Boonen ook werken. Hij deelt zijn idee en zijn collega’s zijn direct enthousiast. In hun vrije tijd beginnen ze samen met de bouw van het platform. Jeroen: ‘Leadingcourses begon dus meer als hobby. In het begin hebben we dan ook niet veel vastgelegd. Behalve dat we er allemaal een derde van onze tijd in zouden steken en we dus ook voor een derde eigenaar zouden zijn. Dat regelden we in een vof. Het was hard werken, maar we kregen veel enthousiaste reacties uit de golfwereld en geloofden zelf in ons idee.’

Leading Courses 1920 x 1080

Blijven investeren

Tien jaar verder geeft de site accurate informatie over bijna 25.000 golfbanen in 130 landen, en dat in 9 talen. De oprichters steken hun tijd meer dan fulltime in hun platform, dat maandelijks meer dan een kwartmiljoen golfers trekt. Toch rijden ze niet in sportwagens. ‘We krijgen allemaal een salaris waar we prima van kunnen leven, maar nog steeds kost de site eigenlijk alleen maar geld’, legt Korving uit. ‘Je moet blijven investeren om te groeien. Inmiddels zijn er concurrenten opgestaan en die willen we voor blijven.’

Lastige gesprekken

Ook in de bedrijfsstructuur is Leadingcourses geprofessionaliseerd. De helft van de aandelen ging naar sportmarketingbureau TIG Sports, dat in Leadingcourses investeerde en daarnaast een enorm netwerk inbracht. De overige aandelen werden herverdeeld, omdat 2 van de 3 oprichters een grotere financiële investering konden doen dan de derde. Korving: ‘Ook al zijn dat geen leuke gesprekken, we hebben ze wel altijd in alle openheid kunnen voeren. Dat is gewoon zakelijk. Verder zijn we alle drie gelijk. Samen hebben we alle kennis die we nodig hebben in huis. We houden altijd overal overzicht op en dat voelt goed.’

Goede leerschool

Na het instappen van TIG Sports werd de vof een bv en richtten alle drie de eigenaren ook een eigen bv op. ‘Nogal kostbaar, al die bv’s’, geeft Korving toe. ‘Maar als onze ambities waar worden is dit wel de beste optie. Als Leadingcourses wordt verkocht en we houden er iets aan over, dan kunnen we meteen de helft inleveren bij de belastingdienst als we dat privé gestort zouden krijgen. In een bv kun je het gaan investeren of bewaren voor je pensioen.’ En als dat cashen er niet van komt? ‘Dan heb ik gewoon een hele mooie MBA gehad! En ik heb gratis mogen spelen op banen waar ik anders nooit was gekomen. Dat is als golfliefhebber natuurlijk prachtig.’