Eén antwoord van de overheid

Laat de oplossingen aan de experts over

Van zoiets simpels als een notitieboekje het duurzaamste product ooit maken. Dat was dé uitdaging voor Yvette Watson en Geerke Hooijmeijer-Versteeg. In 2016 bundelden zij als beginnende ondernemers hun kennis over duurzaamheid en innovatie. Dit deden zij toen nog vanuit hun banen als facility manager en facilitair adviseur.

Met het uitwisbare notitieboek PHI Notes - mét app om teksten en tekeningen digitaal op te slaan - laten ze zien dat je iets in de markt kunt zetten dat echt helemaal ecologisch is. En met succes. Onlangs bestelde een groot internationaal bedrijf 15.000 exemplaren. ‘Toen ging de champagne wel open!’ vertelt Yvette Watson.

Investeren en risico’s nemen

Maar al snel kwam de vraag: hoe gaan we dat regelen? ‘Het was al niet makkelijk om leveranciers te vinden voor de ontwikkeling van het notitieboekje. Dat bestaat namelijk helemaal uit gerecyclede en ecologische materialen. En als een klant het boekje wegdoet, moet het ook nog eens helemaal gerecycled kunnen worden. We hadden ons productieproces net op orde toen die grote opdracht binnenkwam. Te groot voor onze leveranciers.’ Toen begon het echte ondernemen: investeren, met eigen geld in hun geval, en risico’s nemen. ‘Dat was een leerzame tijd. Maar als beginnende ondernemer ben je gelukkig nog flexibel, dat is je kracht.’

Luister naar je klanten

Luisteren naar de verwachtingen van je potentiële klanten, is het advies van de kersverse ondernemers. ‘Kritiek is niet fijn. Maar doe er wel wat mee. Zo was 1 bepaalde klant teleurgesteld in de mogelijkheden van de handschriftherkenning in de app. Ook had hij kritiek op het ringbandsysteem. Na wat aanpassingen stuurden we een nieuw boekje naar deze klant. Die was er erg tevreden mee én hij is nu een van onze ambassadeurs.’

Ecologische folie zonder hoge kostprijs

Duurzaam ondernemen, sowieso ondernemen, is niet altijd gemakkelijk. Nog een advies: ’Stel helder je doel, leerden we al snel, en laat de oplossingen aan de experts over. Dat is niet makkelijk als je, zoals in ons geval, met vragen komt die kennelijk nooit eerder zijn gesteld. We wilden bijvoorbeeld ecologische folie in plaats van het veelgebruikte giftige melanine. De kostprijs werd daardoor zo hoog, dat het onuitvoerbaar leek. Door wat creativiteit van de leverancier kunnen we nu het binnenwerk in grote oplages produceren, zodat we PHI Notes toch voor een aangename gadgetprijs kunnen verkopen.’

Duurzame wereld

Al met al was het 1e jaar een goed lesje in duurzaam ondernemen voor deze voormalige facility professionals. ‘We hadden gelukkig wel al veel ervaring met het onderwerp. Als facility manager heb je als geen ander invloed op de duurzaamheidsprestatie van een organisatie.’ Tevreden kijken ze dan ook naar de teller die op hun website bijhoudt hoe duurzaam ze ondernemen. Die tikt alsmaar door. Logisch, want de inkomsten van de bijbehorende katoenen gum gaan 1 op 1 naar leverancier Stichting Vrolijk Werk, een duurzame werkplaats. En elk verkocht gummetje verkleint de afstand tot de arbeidsmarkt van de medewerksters van deze werkplaats. Ook bij elk verkochte PHI Notes wordt de wereld duurzamer, doordat er dan ook eentje geschonken wordt aan scholen in ontwikkelingslanden. Daar kunnen ze het oneindig bruikbare schrijfmateriaal goed gebruiken.

Een grotere taart

‘Share the fun’ is het werkmotto van de beginnende, duurzame ondernemers. ‘Met PHI Notes willen we onze klanten plezier laten beleven. En er is niks leukers dan dit plezier ook te delen. Met kinderen over de hele wereld, maar ook met onze samenwerkingspartners. In de huidige economie wil iedereen het grootste stuk van ‘de taart’. Wij zeggen: maak dan een grotere taart. Share the fun, creëer waarde! Een notitieboek dat zo duurzaam is dat het geen voetafdruk achter zal laten, dát is toch fun!’