Eén antwoord van de overheid

Je moet blijven zoeken naar manieren om je te onderscheiden

Bever Innovations is marktleider op het gebied van LED-verlichtingsoplossingen voor tankstations. Zij zorgen ervoor dat tankstations van onder andere Shell, BP, Q8 en Total in het oog springen. Ze werken daarbij nauw samen met hogescholen, universiteiten én sociale werkplaatsen. Een succesformule, want inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief in meer dan 80 landen.

Commercieel directeur en mede-eigenaar Erwin Dingemanse: ‘Ruim 20 jaar geleden zijn de vorige eigenaren gestart met het installeren van prijsdisplays. De brandstofprijzen konden toen alleen buiten bij het prijzenbord worden ingevoerd. Dat moest met een grote rekenmachine. In de loop der jaren hebben ze het product gebruiksvriendelijker gemaakt. Zo kon de klant de prijs al snel instellen via communicatie over het lichtnet. En toen LED in opkomst kwam, zijn ze hier op ingesprongen.’

Toegevoegde waarde

Bever Innovations focust zich bewust op de benzine-retailmarkt. Dingemanse: ‘Op deze manier kunnen we ons echt op de vraag vanuit de markt richten. We lossen niet alleen problemen op, maar denken ook na over wat onze klanten verder nodig hebben. Toegevoegde waarde bieden, dat is volgens mij voor iedere ondernemer van cruciaal belang.’ Nog maar 10% van het werk bestaat uit het installeren van prijsdisplays. ‘Verder produceren en leveren we LED-armaturen voor de verlichting van luifels, terreinen en shops. Als producten in de shop goed uitgelicht zijn – de kleuren van het snoep enzovoorts eruit knallen – dan schiet de shopomzet omhoog.’

Minder tijd en energie

LED verlichting wordt vaak gebruikt vanwege het energiezuinige karakter. Maar Bever Innovations gaat verder. Als voorbeeld: ‘Een monteur installeert onze LED luifellampen – die afzonderlijk zijn in te stellen – in 6 minuten. De concurrentie doet daar vele malen langer over. En door onze technologie zijn onze lampen ook veel zuiniger dan die van de concurrentie. Ze dimmen automatisch als er geen auto of klant in de buurt is. Maar met het blote oog zie je het verschil amper. Je hebt dus geen verlies aan zichtbaarheid van je tankstation, maar kunt wel tot 90% besparen op energiekosten.’

Erwin Dingemanse 800 breed

Niet achterover leunen

Alle productie bij de sociale werkplaats wordt gemonitord door Bever Innovations. Waar nodig kunnen we meteen ingrijpen. Bij Shell waren ze positief zeer verrast. In 2010 boden wij service aan voor een serie producten nog voordat er problemen ontstonden. Dat komt de klantrelatie ten goede. Achterover leunen zit er niet in. De benzine-retailmarkt is erg competitief, maar ook conservatief. Ben je een gewaardeerde partner, dan zie je dat steeds meer grote bedrijven voor je kiezen. Maar uiteraard moet altijd de kwaliteit op orde blijven. En je moet blijven zoeken naar mogelijkheden om je te onderscheiden.’

Stagiair wordt eigenaar

Het onderscheidende vermogen wordt geleverd door de R&D-afdeling, die veel samenwerkt met het onderwijs. ‘Het is lastig om goede mensen te vinden, daarom hebben we eigenlijk altijd plek voor stagiairs. Zijn ze goed, dan blijven ze hangen en nemen uiteindelijk het bedrijf over’, refereert Dingemanse lachend aan zijn eigen situatie. ‘Omdat ze in het bedrijf opgroeien, hebben ze de juiste mindset. Al beseffen we dat dat ook een valkuil is. We hebben erg weinig verloop én sommige van onze mensen hebben nooit elders gekeken. Dan moet je waken voor bedrijfsblindheid.’ Naast stages worden er ook brainstormsessies georganiseerd. Zowel intern als met Hogeschool Zeeland (HZ). Iedereen – zowel medewerkers als studenten – krijgt in dit bedrijf veel vrijheid. ‘Daardoor geven mensen juist wat extra’s. Dat verwachten we ook. Onze medewerkers moeten niet simpelweg een opdracht uitvoeren, maar juist meedenken over wat er nog meer mogelijk is om tot een bepaalde oplossing te komen.’ Dingemanse heeft nog een mooi voorbeeld van hoe die vrijheid zorgt voor bedrijfsmatige groei. ‘Een aantal jaar geleden werden we benaderd door de HZ of we ruimte hadden voor een internationale student uit Shanghai. Hij is uiteindelijk bij ons in dienst gekomen en zet nu onze tak op in China. Dat is echt een groeimarkt, maar een Chinese oliemaatschappij zal nooit producten uit Nederland bestellen. Dus maken we ze gewoon daar.’

Sociale werkplaats

Voor de prijs hoeft het bedrijf niet naar China uit te wijken. Dingemanse vertelt: ‘De productie en assemblage van onze LED-producten wordt bij Zeeuwse sociale werkplaatsen uitgevoerd. Dagelijks gaan zo’n tweehonderd medewerkers voor ons aan de slag. De controle op de productielijn is volledig door ons ontwikkeld – er gaat geen product de deur uit dat niet goed is – zodat we ook kwaliteit kunnen garanderen. Daarnaast is het natuurlijk mooi om zo bij te kunnen dragen aan de maatschappij. Een win-win situatie voor ons beiden dus.’

Straatverlichting

Die samenwerking en kennis van LED-verlichting zorgde voor het idee om straatverlichting te ontwikkelen voor gemeentes. ‘Die lamp voldoet aan alle eisen, is qua prijs en verbruik enorm voordelig en kan gemaakt worden in de regionale sociale werkplaats. Maar er wordt door de gemeentes vooralsnog nog niet bij ons afgenomen. Daar moet je je alleen niet door laten tegenhouden.'