Eén antwoord van de overheid

De prijs van een product is een optelsom van keuzes die je maakt

Quirijn Bolle nam ontslag bij Ahold en begon supermarktketen Marqt. In 2008 opende de eerste winkel. Een super waar je alleen biologische en sociaal verantwoorde producten kunt kopen. De missie van Marqt is om de hele keten te verduurzamen, van teler en tussenhandel tot winkel en klant.

Inmiddels heeft de supermarktketen 15 filialen. Quirijn: ‘Marqt is nu groot genoeg om door te groeien, vanuit onze filosofie. We hebben een heel strikt beleid voor onze producten. We houden in de gaten hoe ze worden gemaakt: met respect voor dieren, mensen en natuur. Hierin willen we zo transparant mogelijk zijn voor onze klanten. Zij zijn belangrijk voor ons, we hebben oog voor hun gezondheid en hun eigenwaarde. Daarmee bedoel ik dat we willen dat de klant inzicht heeft in de producten die bij ons te koop zijn: waar ze vandaan komen, hoe ze gemaakt zijn, wat erin zit.‘

Niet meer dan 3% winst

‘Met onze aandeelhouders zijn we overeengekomen dat we de winst begrenzen op 3%. Alles boven die grens verdelen we over de andere belanghebbenden. De prijs die je in de winkel voor een product betaalt, is een optelsom van alle keuzes die je maakt. Hoe komt het product tot stand, is er oog voor het milieu? Krijgt de producent een eerlijke prijs, is het gezond en veilig voor de consument?’

Vaste teams

‘Onze medewerkers hebben ook een plaats in dit verhaal. We proberen steeds meer te werken met vaste teams, mensen die zich eigenaar voelen van de winkel, affiniteit hebben met de producten. Dat kunnen zowel fulltimers als parttimers zijn, ouderen en jongeren.'

Concurrentie

Reguliere supermarkten bieden een steeds groter assortiment biologische en duurzame producten. De markt voor deze producten groeit en mensen zijn bereid hier meer aan uit te geven. Dat is gunstig voor Marqt, maar ook voor de concurrentie. Hoe gaat Marqt daar mee om? Quirijn: ‘We kijken eigenlijk niet naar de concurrentie. Net als bij de gewone producten zie je dat er ook bij biologische producten een enorme druk ontstaat om tegen lagere tarieven te produceren. Dan krijg je een product waar een vinkje ‘biologisch’ op staat, maar is dat wel het product dat je zou willen hebben? Uiteindelijk willen winkels ook met deze biologische producten zoveel mogelijk verdienen voor de aandeelhouders. Dat is waardecreatie voor maar één groep. Wij willen dat model doorbreken door vanuit onze eigen filosofie te blijven werken.’

Dagelijkse boodschappen goed en gezond voor iedereen

De plannen voor de toekomst van Marqt? Quirijn: ‘We werken nu aan een verbeterde versie van onze winkel. Die willen we zo snel mogelijk openen en er ervaring mee opdoen. Als we het beste concept hebben gevonden, gaan we dat uitrollen. Ook buiten de randstad. We streven naar minimaal een verdubbeling van het aantal vestigingen. Maar boven alles gaat dat we vooral kwalitatief willen groeien. We willen een beweging neerzetten om ons voedingssysteem te veranderen zodat onze dagelijkse boodschappen goed en gezond zijn voor iedereen.'