Eén antwoord van de overheid

De groei van Chocstar en mijn eigen ontwikkeling gaan samen op

De chocolade van Chocstar is een groot succes. Dat komt volgens Annefrid Imenkamp omdat niet alleen het product goed is, maar ook de verpakking. ‘De buitenkant wordt vaak onderschat!’

In Amerika maakte ze kennis met avontuurlijke chocoladerepen. Een gemis in Nederland, vond Annefrid. Ze zegde haar baan als marketeer op, volgde een opleiding tot chocolatier en begon Chocstar. Op Chocstar.nl kun je persoonlijke chocolade samenstellen. Kies een smaak, voeg de lekkerste ingrediënten toe, doe er een leuk kaartje bij en verstuur het. Naar een jarige, een liefde, een geslaagde of gewoon naar jezelf. ‘De ontvanger krijgt meer dan bijzondere en lekkere chocolade’, zegt Imenkamp. ‘Je krijgt een prachtig ingepakt cadeautje. Over alle details heb ik nagedacht. Dat maakt Chocstar tot een beleving, het is een alternatief voor een bos bloemen.’

Vliegende start

Annefrid maakte een mooie start met Chocstar. In 2012 werd ze door MKB Nederland en Rabobank uitgeroepen tot The Next Entrepreneur. Ze mocht aanschuiven bij de uitblinkerslunch van Willem Alexander en Máxima en ontving een geldprijs van 15.000 euro. ‘Daarmee kon ik investeren in machines om nog mooiere chocolade te maken. En het gaf me de mogelijkheid om de productie weer helemaal zelf te doen. In het begin liet ik ook chocolade maken door een externe partij, maar dat is niet flexibel genoeg. “Vandaag besteld, overmorgen in huis” moeten we waarmaken. Dat kan alleen als we een aantal dingen zelf doen. Natuurlijk de productie, maar ook de website. Die hebben we niet zelf gebouwd, maar het beheer en de doorontwikkeling sturen we wel direct aan, zonder tussenkomst van een bureau. Voor andere dingen werken we wel samen met partners, zoals voor de fotografie. En verder huren we specialisten in om te voldoen aan de regelgeving voor webwinkels en hygiëne. 1 keer per jaar controleert een bureau of we voldoen aan de HACCP-regels voor hygiëne, een soort preventieve inspectie. Dat is goed om scherp te blijven.’

Van start-up naar scale-up

‘Het begin van Chocstar was vooral een hele creatieve periode. Het product ontwikkelen, een concept neerzetten, steeds weer nieuwe dingen bedenken. Hartstikke leuk allemaal. Maar nu leid ik een bedrijf, en daar komen hele andere dingen bij kijken. Gelukkig vind ik dit ook erg leuk om te doen. De groei van het bedrijf en mijn eigen ontwikkeling gaan samen op.’

Personeel

Groei betekent werknemers. ‘We zijn nu met 4 fulltimers en een aantal parttimers, en in drukke periodes rond Sinterklaas en Kerst werken we met een pool studenten om in te pakken. Ik heb wel ontdekt dat we voor werknemers een vreemde eend in de bijt zijn: tegelijkertijd een e-commercebedrijf en een productiebedrijf. Omdat we nog klein zijn, heb je als werknemer overal mee te maken: verschillende systemen zoals de website, het systeem dat bestellingen op de website koppelt aan de productie, software voor customer service en etiketten. Maar je moet ook op de hoogte zijn van het productieproces, hoe we onze lekkere chocolade maken. Daar heb ik in het begin wel eens te makkelijk over gedacht; medewerkers aangenomen die vooral een romantisch beeld van chocolade maken voor ogen hadden.’

Financiering nodig om verder te groeien

‘We zijn nu op het punt gekomen dat we een investeerder zoeken om verder te kunnen groeien. Tot nu deden we dat op eigen kracht, maar om de naamsbekendheid te vergroten is er meer nodig. En ik denk er ook over om een fysieke winkel te openen. Daarom zoek ik een betrokken investeerder, iemand om mee te kunnen sparren over de verdere ontwikkeling van Chocstar.’