Eén antwoord van de overheid

Als het goed gaat met de onderneming, genieten we daar allemaal van

In 2008 bedacht en ontwikkelde Bram Muilwijk Yildriz sauzen en maakte het groot. De flesjes van het premium merk vind je in iedere supermarkt. Toch ging het weer kriebelen. Bram verkocht Yildriz en begon opnieuw. Met Sharefoods bedenkt, zoekt en ontwikkelt hij nieuwe foodproducten voor in de supermarkt.

‘Bij Yildriz werd ik steeds meer manager in plaats van ondernemer: functioneringsgesprekken voeren met werknemers, als eerste op kantoor zijn, een magazijn runnen. Ik wilde vrij zijn maar die vrijheid raakte ik weer kwijt. Ik wilde creativiteit maar daar was steeds minder ruimte voor.’

Speuren naar nieuwe producten

‘Met Sharefoods doen we waar we goed in zijn. We speuren in de markt naar nieuwe producten, op beurzen en in winkels. Soms komen mensen gewoon naar ons toe met een product. Wij kijken hoe we het in de markt kunnen zetten, laten mensen proeven, zoeken een goede merknaam en laten een verpakking ontwerpen die het beste past bij het product. We stellen een inkoop- en verkoopprijs vast.’

Ovenfrites 2.0

‘Zo ging het met Beyerlander ovenfrites. Ovenfrites zijn er al lang, maar toch is het geen succes. Dan ga je kijken: wat werkt niet, waar erger je je aan bij een product, wat mis je? Bij Yildriz sauzen was dat onder meer de verpakking. Lekkere saus in een handig knijpflesje was er eigenlijk niet. Voor ovenfrites is natuurlijk een markt, iedereen wil af van de frituurpan en de olie. Maar het product is gewoon niet goed genoeg, te bleek, te slap. Daarom zijn we gekomen met ovenfrites 2.0. Door een procédé halen we vooraf al veel vocht uit de frites, waardoor je een veel beter eindresultaat krijgt. Met onze snelle airfryerfrites gebruiken we dat procédé ook.’

Doe vooral waar je goed in bent

‘Vroeger deden foodbedrijven alles zelf: ontwikkeling, marketing en productie. Maar zo gaat het niet meer. Unox bedenkt een nieuwe worst en doet de marketing, maar de productie besteden ze bijvoorbeeld uit aan Zwanenburg. Bij Yildriz heb ik in het allereerste begin zelf in een pan staan roeren om te proberen een saus te maken. Maar uiteindelijk hebben we contact gezocht met fabrikanten die de sauzen voor ons konden maken. Het businessmodel van Sharefoods gaat hiervan uit: doe de dingen waar je zelf goed in bent en besteed dingen die je niet leuk vindt of waar je minder goed in bent uit aan mensen die dat veel beter kunnen.’

Familiebedrijf

Yildriz was een familiebedrijf, met uiteindelijk 11 mensen in dienst. Bij Sharefoods werken maar 2 mensen: vader Bram en een van zijn zonen. De andere leden van het gezin zijn mede-eigenaar en helpen af en toe een handje mee. 'Personeel heeft nooit de betrokkenheid en bevlogenheid van familieleden. Als we een nieuwe verpakking laten ontwikkelen, zet ik die even op de app met de vraag “Wat vinden jullie de mooiste?” Zo doen we dat ook met productnamen. En als het goed gaat met de onderneming, genieten we daar allemaal van. Gaat het minder, dan delen we dat ook.’

Succes ondanks fouten

‘Er zijn ondernemers en bestuurders. Een bestuurder bij een bedrijf, hoe groot ook, voert een taak uit en krijgt daarvoor betaald. Ik hou van ondernemen. Je hebt een plan en daarmee ga je de boer op. Je neemt risico’s, ook financieel. Je gaat onderuit en soms nog wel een keer. Ik heb denk meer fout gedaan dan goed en toch hebben we succes.’