Eén antwoord van de overheid

Verkoop per telefoon

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Voor verkoop per telefoon gelden regels. Biedt u een product of dienst aan? Dan moet u zich houden aan regels voor telemarketingExternal link en verkoop op afstandExternal link. Wilt u zelf niet gebeld worden als consument? Dan kunt u dat aangeven bij het Bel-me-niet Register voor consumentenExternal link.

Wilt u als bedrijf niet gebeld worden?

Heeft u een eenmanszaak, maatschap of vof? En wilt u geen telefoontjes krijgen van telemarketeers? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register voor bedrijvenExternal link. Voor een natuurlijk persoon gelden dezelfde regels als voor nieuwe en bestaande klanten. Bent u een rechtspersoon, zoals een bv of nv? Dan kunt u zich niet laten opnemen in het Bel-me-niet Register.

Wie mag u bellen als bedrijf?

Het Bel-me-niet RegisterExternal link bevat telefoonnummers van consumenten die u niet ongevraagd mag bellen voor reclame of werving. Doet u dit toch, dan kan deze een klacht indienen bij ConsuWijzerExternal link. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan bij overtreding een boete opleggen. Er is verschil tussen nieuwe klanten en bestaande klanten:

Nieuwe klanten

Consumenten die in het Bel-me-niet Register staan mag u niet bellen. Belt u met een consument die niet in het register staat ingeschreven? Dan moet u hem wijzen op het bestaan van het register. U moet de mogelijkheid bieden deze persoon in het register in te schrijven. Ook moet u hem dan direct uit het bestand van uw bedrijf verwijderen.

Bestaande of voormalige klanten

Bestaande of voormalige klanten mag u bellen. Zelfs als ze in het Bel-me-niet Register staan. U moet dan wel vragen of ze in uw belbestand willen blijven staan. Wil de klant dat niet? Dan moet u de klant uit uw belbestand verwijderen en mag u hem niet meer bellen.

Wat zijn de regels voor het telefoongesprek?

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven