Opkopersregister bijhouden bij handel in tweedehands goederen

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
1 min lezen
English version

Bent u handelaar of opkoper van tweedehands spullen? Dan moet u zich melden bij uw gemeente en uw in- en verkoop registreren in een opkopersregister. Deze meldplicht en registratieplicht voor opkopers verkleinen de kans dat u zich schuldig maakt aan heling. En het wordt voor criminelen moeilijker om gestolen spullen te verkopen. Als u zich niet aan de registratieplicht en meldplicht houdt, kunt u een boete krijgen. Als u gestolen spullen verkoopt, bent u strafbaar.

Aanmelden bij uw gemeente

U moet zich als handelaar in tweedehands goederen melden bij uw gemeente. U kunt zich in veel gemeenten aanmelden als opkoper of handelaar bij het Digitaal Opkopers Loket (DOL).

Tweedehands goederen bijhouden

U moet uw ingekochte tweedehands goederen verplicht bijhouden in een opkopersregister. U kunt zelf een (papieren) opkopersregister bijhouden of hiervoor het Digitaal Opkopers Register (DOR) gebruiken.

Het DOR is gekoppeld aan de aangiftes van gestolen spullen. De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) controleren en gebruiken het DOR. Zij krijgen automatisch een melding zodra er gestolen goederen tussen zitten.

Voor welke goederen geldt het opkopersregister?

Voorbeelden van spullen die u moet registreren in het opkopersregister:

  • foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur
  • sieraden, juwelen, uurwerken
  • edelmetaal goud, edelstenen, platina, zilver
  • kunstvoorwerpen en antiek
  • laptops, mobiele telefoons, tablets
  • fietsen
  • voertuigen die uit het buitenland zijn geïmporteerd
  • onderdelen van fietsen, bromfietsen, motoren en auto's
  • voertuigen zonder kenteken

Wat moet u bijhouden in het opkopersregister?

U moet deze informatie in het opkopersregister zetten:

  • de datum van aankoop
  • een omschrijving van het product (zoals het merk, type en serienummer)
  • de koopprijs
  • de naam en het adres van de aanbieder

Legitimatieplicht bij handel in koper

Voor de handel in koper en koperlegeringen geldt een legitimatieplicht. Als opkoper moet u uw klant vragen een geldig identiteitsbewijs te laten zien. U moet het nummer, land van herkomst en type identiteitsbewijs van de aanbieder in het opkopersregister zetten.

Verkoopt u koper, koperkabel of een koperlegering en wilt u contant uitbetaald worden? Dan moet u een geldig legitimatiebewijs laten zien.

Dit artikel is gerelateerd aan: