Eén antwoord van de overheid

Conflicten met leveranciers uit de EU

Deze informatie is geplaatst door Antwoord voor bedrijven

Uw geld terugkrijgen als uw leverancier uit een ander EU-land komt.

Heeft u iets gekocht in een ander EU-land en levert uw leverancier niet zoals u met hem heeft afgesproken? Dan kunt u mogelijk uw geld terugkrijgen via 2 Europese procedures:

Deze procedures gelden in bijna alle EU-landen, alleen niet in Denemarken.

Hoe dient u een klacht in?

U stuurt uw klacht naar de rechtbank in het land van uw leverancier. Dit doet u met een formulier dat er in alle talen van de Europese Unie is. Het verschilt per land naar welke rechtbank u het formulier moet versturen. U kunt dit per post, per fax of per e-mail doen. Ook dit verschilt per land. De procedure verloopt schriftelijk. De Europese Commissie zorgt er dan voor dat uw formulier automatisch bij de juiste rechtbank terechtkomt.

Conservatoir beslag van een bankrekening

Wilt u vorderen van een schuldenaar met tegoeden op een rekening in een andere EU-lidstaat? Dan kunt u een Nederlandse rechter vragen om een Europees bevel tot zogenaamd conservatoir beslag van een bankrekening. Dit beslag kan worden gelegd vóórdat u een uitspraak heeft gevraagd en gekregen van de rechter in het land waar het geld op de bank staat.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven