Concurrentieanalyse: speel slim in op wat anderen doen

Hoe zorg je ervoor dat een klant voor jou kiest en niet voor je concurrent? Maak een concurrentenanalyse en kijk hoe goed of slecht je concurrenten scoren op kwaliteit, service, promotie of locatie. Kijk wat je eigen sterke en zwakke punten zijn en bepaal waarin jij beter kunt worden dan je concurrenten.

Meld je aan voor een Vraag Maar Raak-Sessie

Heb je vragen over klanten vinden? Kom in april naar Amsterdam, Eindhoven of Groningen en krijg tips en advies van andere ondernemers.

Aanmelden

Een concurrentieanalyse bestaat uit twee onderdelen: een markt- of brancheonderzoek en een concurrentieanalyse. In een marktonderzoek kijk je naar de algemene mogelijkheden en ontwikkelingen binnen jouw branche. In een concurrentenanalyse onderzoek je het gedrag van je directe concurrenten. 

Maak een concurrentenanalyse in vier stappen.

1. Bepaal wie je concurrenten zijn

Zoek eerst uit wie je concurrenten zijn. Maak hierbij verschil tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten bieden dezelfde soort producten of diensten aan als jij, bijvoorbeeld pindakaas met of zonder nootjes. Indirecte concurrenten verkopen andere producten of diensten, maar spelen in op dezelfde behoefte van klanten. Denk aan een ondernemer die geen pindakaas, maar jam verkoopt; dit is een concurrent in zoet broodbeleg. In een concurrentieanalyse richt je  je op de eerste groep: je directe concurrenten.

2. Verzamel informatie

Als je weet wie je directe concurrenten zijn, beantwoord dan de volgende vragen:

  • Welke concurrenten zitten waar? Bekijk de website van deze bedrijven en vraag eventueel aanvullende bedrijfsgegevens op uit het Handelsregister.
  • Hoeveel andere ondernemers zitten er in de buurt? Gebruik hiervoor de Locatiescan.
  • Hoeveel andere ondernemers binnen mijn branche zijn er in de buurt? Hiervoor gebruik de KVK Bedrijventeller.
  • Welke producten of diensten verkopen mijn concurrenten nog meer?
  • Op welke doelgroep richten mijn concurrenten zich?
  • Welke prijzen of uurtarieven berekenen ze? Geven ze korting? Vraag hiervoor een offerte op bij een concurrent. Hiermee krijg je waardevolle informatie.
  • Welke service leveren mijn concurrenten?
  • Wat is hun naamsbekendheid? En hoe maken ze reclame? Via social media, commercials of folders?
  • Zijn hun producten of diensten duurzaam geproduceerd? Speelt duurzaamheid een rol bij de marktpositie van mijn concurrenten?

3. Maak een concurrentiematrix

Zet vervolgens de gegevens van drie of vier van je grootste concurrenten in een overzichtelijke tabel, ook wel een concurrentiematrix. Hoe scoren je concurrenten op onderdelen als prijs, kwaliteit, locatie, service of duurzaamheid? Wat zijn daarin je eigen sterke en zwakke punten? Zo bepaal je de concurrentiepositie van je bedrijf.

Concurrentieanalyse van een fietsenwinkel

Een overzichtelijke tabel met gegevens van concurrerende fietsenwinkels, in een zogenaamde concurrentiematrix.

 

 

4. Bepaal je concurrentievoordeel

Kies op basis van je concurrentiematrix welke kansen en mogelijkheden er zijn voor je eigen bedrijf. In het bovenstaande voorbeeld zitten de volgende kansen:

Klantenbinding 

Er is geen rijwielhandel in de buurt die hoog scoort op service. Door in te zetten op klantenbinding, bijvoorbeeld met speciale kortingsacties of zegels, kun je je onderscheiden van je concurrenten. 

Naamsbekendheid 

Rijwielhandel B maakt veel reclame en heeft veel volgers en interactie op social media. Doe jij dit nog niet, maar wil je wel je naamsbekendheid verhogen? Kijk wat je gemakkelijk zelf kunt doen, zoals adverteren op sociale media

Maatschappelijk verantwoord ondernemen 

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ruim 70% van de consumenten duurzaamheid belangrijk vindt bij de aankoop van een product of dienst. Verkoop jij tweedehandsfietsen of gebruik je onderdelen van oude fietsen? Dan heeft het maken van een fiets minder impact op het milieu. Als fietshandelaar kun je jezelf dan in de markt zetten als maatschappelijk verantwoorde onderneming. Let er wel op dat je jezelf niet duurzamer voordoet dan je bent. Als je je klanten bewust misleidt met duurzame beloftes, ook wel greenwashing genoemd, dan kun je hier een flinke boete voor krijgen. 

 

Na een goede concurrentieanalyse weet je welke specifieke doelgroepen jij graag wilt bereiken en wat zij belangrijk vinden. Met die informatie kun je een goede afweging maken tussen duurzaamheid, kwaliteit en prijs.