Eén antwoord van de overheid

Social media

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Social media zijn ook zakelijk niet meer weg te denken. En dat is niet voor niets. Het is namelijk een eenvoudige en relatief goedkope manier om snel een groot publiek te bereiken. Bekende social media zijn Facebook, LinkedIn en Twitter. Welke social media u het beste kunt gebruiken, hangt af van wat u verkoopt en wie uw doelgroep is.

Op welke social media legt u de focus?

Niet iedere social media zal geschikt zijn voor uw boodschap. Vraag uzelf daarom altijd af waar uw doelgroep zit en welke resultaten u wilt behalen met social media. Dan weet u welk platform daar het beste bij past voordat u een profiel aan gaat maken op allerlei verschillende social media. Dit is namelijk een tijdrovende klus.

Download: KvK- onderzoek ‘Gebruik van Social Media door ondernemers’External link (2,81 MB).

Populaire social media

Veelgebruikte social media zijn LinkedIn, Facebook, Twitter en YouTube.

Linkedin is een zakelijk social media platform en wordt met name ingezet om online te netwerken. Uzelf te presenteren. En events, bedrijfsactiviteiten en blogs onder de aandacht te brengen. Facebook dient er vooral voor om sfeer te creëren doormiddel van foto’s, video’s en verhalen. Twitter is voor de korte nieuwsberichten (max. 140 tekens) die u wilt delen met bedrijven of mensen die u volgen. YouTube kunt u gebruiken om video’s te delen met (potentiele) klanten over de hele wereld. De video’s kunt u gebruiken als onderdeel van een blog of website.

Instagram en SnapChat zijn social media in opkomst. Deze social media groeien het snelst en zijn met name populair onder jongeren.

Het sociale netwerk van Google is Google+. De kracht van Google+ zit in de integratie van andere Google producten zoals Gmail, Youtube, Picasa, contacten en agenda.

Bloggen of vloggen

Een persoonlijke manier om uw producten of diensten onder de aandacht te brengen is het schrijven van een blog of het maken van een vlog. U kunt uw eigen website en bovenstaande social media hiervoor gebruiken als platform.

Tips

  • Verzamel contactgegevens. Op die manier houdt u gemakkelijk en eenvoudig contact met uw potentiële klanten.
  • Houd de voor u relevante onderwerpen op social media en online netwerken als Higherlevel in de gaten en neem actief deel aan discussies. Het is een mooie kans om uw expertise te laten zien en uzelf onder de aandacht te brengen.
  • Met een social media strategie bepaalt u welke social media u inzet. Wanneer u dit doet en hoe u het beheer regelt.
  • Houd de trends en ontwikkelingen van Social Media zelf in de gaten. Ze veranderen snel.
  • Bekijk onderstaande 5 tips om uzelf te profileren:

Tips uit de praktijk

Bekijk deze video met tips van Ilias Delicatessen.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met de Kamer van Koophandel

088-585 1585