Logo RijksoverheidLogo Ondernemersplein, alles van de overheid op één plekMenuZoekenZoekenHomeBedrijf starten

Stappenplan webshop beginnen

Deze informatie is geplaatst door:KVKKVKBelastingdienstBelastingdienstCentraal Bureau voor de StatistiekCentraal Bureau voor de Statistiek± 5 min lezenEnglish version

Een webshop starten brengt meer met zich mee dan alleen de ontwikkeling van uw website. Zo schrijft u zich in bij KVK. U registreert een domeinnaam en houdt een administratie bij. Als webwinkelier voldoet u aan verschillende wetten en regels voor online verkoop. En u betaalt inkomstenbelasting en omzetbelasting.

Door uw cookie-instellingen kunt u deze video niet bekijken. Wilt u toch kijken? of bekijk de video op YouTube.Lees meer over ons cookiebeleid

1. Check of uw webwinkel een bedrijf is

Wanneer is uw online webshop geen hobby meer, maar een onderneming? Hiervoor hebben KVK en de Belastingdienst een aantal criteria, zoals winstgevendheid, zelfstandigheid en aantal klanten. Bekijk ook het webinar Heb ik een hobby of een bedrijf? om meer te weten te komen.

2. Check de voorwaarden voor een webwinkel aan huis

Wilt u een webwinkel beginnen vanuit huis, dan moet u ervoor zorgen dat u uw buren geen overlast bezorgt. Denk aan extra verkeer door pakketdiensten. Check het omgevingsplan van uw gemeente om na te gaan wat wel en niet mag. Om overlast te beperken kunt u ook aan dropshipping denken.

3. Registreer de domeinnaam van uw webshop

Bij de start van uw webshop zoekt u ook een domeinnaam uit. Dat is het internetadres van uw webshop. U moet deze domeinnaam registreren. Het is belangrijk dat de domeinnaam nog niet bestaat. En dat u het auteursrecht, merkenrecht of handelsnaamrecht van een ander bedrijf respecteert.

4. Schrijf uw webshop in bij KVK

Als u start met uw eigen webshop, moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).

Omdat de aanvraagprocedures en voorwaarden per gemeente verschillen, kunt u hiervoor het beste contact opnemen met uw gemeente.

5. Kijk welke belastingen u moet betalen

Als uw webwinkel een bron van inkomen is, ziet de Belastingdienst u waarschijnlijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting. U betaalt dan belasting over de winst uit uw onderneming.

Over de meeste producten en diensten betaalt u ook omzetbelasting (btw). In Nederland zijn er 3 btw-tarieven. Voor bepaalde goederen of diensten geldt een vrijstelling. U kunt de btw doorberekenen in de consumentenprijzen en na verkoop afdragen aan de Belastingdienst.

6. Zorg voor een goede administratie

Iedere ondernemer is wettelijk verplicht een administratie bij te houden. Dat is bij een webwinkel niet anders. Uw administratie moet voldoen aan bepaalde regels. Zo bewaart u uw administratie tenminste 7 jaar. Moet uw webshop btw gaan betalen in andere EU-landen? Dan bewaart u die gegevens zelfs 10 jaar. En als u wilt profiteren van ondernemersaftrek, houdt u een urenregistratie bij.

7. Houd u aan de wetten en regels voor online verkoop

Iedere webwinkelier moet zich aan een aantal verplichtingen houden.

Denk hierbij aan:

8. Voorkom online fraude

Continu kunnen criminelen online, via uw ICT-systemen en uw mobiele telefoon, cyber-aanvallen doen op uw webshop. Elke vorm van cybercrime vraagt om eigen maatregelen om u daartegen te beschermen. Lees hoe u het risico op cybercrime kunt verkleinen.

9. Gebruik algemene voorwaarden

Het is verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken. Met algemene voorwaarden maakt u direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klanten hebben. Algemene voorwaarden kunnen de risico's die u als ondernemer loopt verkleinen. Voor webwinkels gelden specifiekere regels. Bijvoorbeeld op het gebied van de bedenktermijn over het retourrecht.

10. Check de eisen voor producten, verpakkingen en etiketten

Elk product dat een consument gebruikt moet veilig zijn. Daarom gelden er eisen voor de producten die u verkoopt via uw webshop. Wat precies uw verantwoordelijkheden zijn, hangt af van uw rol en het soort product dat u verkoopt.

Volg per product de beslisboom van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om te zien welke regels er voor u gelden. Daarnaast gelden er ook eisen voor de verpakkingen en etiketten van de producten die u verkoopt. Denk aan: de taal op een etiket als u de goederen exporteert.

11. Kies welke betaalmethoden u gaat gebruiken

U kunt verschillende betaalmethoden gebruiken voor uw webwinkel. Omdat u wettelijk geen vooruitbetaling mag eisen, kunt u niet alleen iDEAL als betaaloptie aanbieden. U moet uw klanten alternatieve mogelijkheden geven. Zoals creditcard, PayPal, incasso of achteraf betalen. Houd er rekening mee dat u per transactie een percentage aan kosten betaalt.

12. Vraag een webshop keurmerk aan

Via WebwinkelKeur, Thuiswinkel.org, Keurmerk.info en Qshops.org kunt u voor uw webshop een keurmerk aanvragen en modelvoorwaarden downloaden. Ook kunt u er terecht voor advies, marktonderzoek en klachtenbemiddeling.

Webinar: starten met een webshop

Heeft u plannen om een webwinkel te beginnen? Bekijk dan hier het webinar: starten met een webshop. In dit seminar krijgt u tips over onderwerpen waar u bij de start van een webshop mee te maken krijgt. Van inschrijven bij KVK tot regels voor online verkoop.

Feiten en cijfers: webwinkels

De grafiek laat per kwartaal het aantal webwinkels in kleding, huis- en tuinartikelen of voeding in Nederland zien. Sinds begin 2013 neemt het aantal webwinkels in Nederland vrijwel onafgebroken toe.

Naar boven