Van de overheid. Voor ondernemers.

Zakelijke telefonie: bedrijfsnummers en informatienummers

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Wilt u een bedrijfsnummer of informatienummer gaan gebruiken? Dan kunt u dat nummer aanvragen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Een regionaal nummer vraagt u aan bij een telefonieaanbieder. Die aanbieder vraagt zelf het nummer aan bij ACM.

Bedrijfsnummers (088)

Hebt u verschillende vestigingen in het land, en wilt u geen verschillende regionale kengetallen gebruiken? Dan kunt u een bedrijfsnummer aanvragen. Met een bedrijfsnummer vergroot u de herkenbaarheid van uw telefoonnummer. U kunt bedrijfsnummers voor vaste en mobiele telefonie gebruiken.

Gratis informatienummers (0800)

Als u een gratis informatienummer gebruikt, betaalt de beller niets voor het krijgen van informatie. Voor gebruikers van mobiele telefoons is het bellen naar een 0800-nummer niet altijd gratis. U kunt een kort of lang gratis informatienummer aanvragen. Een kort informatienummer heeft 8 cijfers, een lang informatienummer heeft er 11. U moet een gratis informatienummer binnen 6 maanden na toekenning gebruiken.

Betaalde informatienummers (0900, 0906, 0909)

Als u een betaald informatienummer (090x) gebruikt, betaalt de beller voor het krijgen van informatie. 0900-nummers zijn voor aanbieders van serieuze informatie, zoals een zakelijke helpdesk. 0909-nummers zijn voor amusement, 0906-nummers voor erotisch amusement. U moet betaalde informatienummers binnen 6 maanden na toekenning gebruiken.

Wat zijn de tarieven van betaalde informatienummers?

Voor de tarieven van betaalde informatienummers gelden strenge regels. Biedt u een klantenservice aan die consumenten telefonisch te woord staat? Dan gelden maximumtarieven. Bent u telefonisch bereikbaar via één 090x-nummer? En gebruikt u hetzelfde telefoonnummer voor meerdere doelen waarvan één een klantenservice? Dan gelden de maximumtarieven voor ieder contact van de consument met uw 090x-nummer.

Tariefvermelding

U moet er in alle gevallen (vast en mobiel) voor zorgen dat de beller vooraf de tarieven hoort.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven