Verkoop per telefoon

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Voor verkoop per telefoon gelden regels. Biedt u een product of dienst aan? Dan moet u zich houden aan regels voor telemarketing en verkoop op afstand. Wilt u zelf niet gebeld worden? Dan kunt u dat aangeven bij het Bel-me-niet Register.

Wilt u als bedrijf niet gebeld worden?

Hebt u een eenmanszaak, maatschap of vof? En wilt u geen telefoontjes krijgen van telemarketeers? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register. Voor een natuurlijk persoon gelden dezelfde regels als voor nieuwe en bestaande klanten. Bent u een rechtspersoon, zoals een bv of nv? Dan kunt u zich niet laten opnemen in het Bel-me-niet Register.

Wie mag u bellen als bedrijf?

Het Bel-me-niet Register bevat telefoonnummers van consumenten die u niet ongevraagd mag bellen voor reclame of werving. Doet u dit toch, dan kan deze een klacht indienen bij ConsuWijzer. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan bij overtreding een boete opleggen. Er is verschil tussen nieuwe klanten en bestaande klanten:

Nieuwe klanten

Consumenten die in het Bel-me-niet Register staan mag u niet bellen. Belt u met een consument die niet in het register staat ingeschreven? Dan moet u hem wijzen op het bestaan van het register. U moet de mogelijkheid bieden deze persoon in het register in te schrijven. Ook moet u hem dan direct uit het bestand van uw bedrijf verwijderen.

Bestaande of voormalige klanten

Bestaande of voormalige klanten mag u bellen. Zelfs als ze in het Bel-me-niet Register staan. U moet dan wel vragen of ze in uw belbestand willen blijven staan. Wil de klant dat niet? Dan moet u de klant uit uw belbestand verwijderen en mag u hem niet meer bellen.

Wat zijn de regels voor het telefoongesprek?

  • Direct aan het begin van het gesprek moet u vertellen namens welk bedrijf of welke organisatie u belt en dat het uw doel is om iets te verkopen.
  • Tijdens het gesprek hebt u een informatieverplichting. U moet bijvoorbeeld vertellen wat u verkoopt, hoe lang de bedenktijd voor de consument is en wat de kosten zijn.
  • Voor bepaalde overeenkomsten moet de klant de overeenkomst schriftelijk bevestigen.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907