Van de overheid. Voor ondernemers.

Verkoop en koop op afstand (webwinkel)

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Verkoopt u op afstand, bijvoorbeeld via internet (webwinkel), telefoon, fax of post? Dan moet u rekening houden met de regels voor overeenkomsten op afstand. Deze regels beschermen de consument tegen de risico's van kopen op afstand.

Wat moet u op uw website zetten?

Uw website moet volledige duidelijkheid geven over de identiteit van uw bedrijf. U moet uw adresgegevens, uw KvK-nummer en uw btw-nummer vermelden. Daarnaast moet u uw klanten informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering.

Hoeveel bedenktijd heeft uw klant?

Uw klant heeft recht op een bedenktijd (zichttermijn) van minimaal 14 kalenderdagen. Deze termijn gaat in op het moment dat uw klant het product ontvangt.

Waar kan uw klant met een klacht terecht?

Heeft uw klant een geschil met u en komt u er samen niet uit? Dan kan uw klant de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Webshop. U moet hiervoor aangesloten zijn bij de Stichting Webshop Keurmerk (SWK). Bent u aangesloten bij Thuiswinkel.org? Dan kan uw klant de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel. Als u geregistreerd staat bij De Geschillencommissie, kan uw klant bij beide geschillencommissies terecht.

Welke regels gelden voor business-to-business (B2B)?

Deze regels zijn speciaal gemaakt voor de bescherming van consumenten. Zij gelden niet wanneer u als ondernemer een product op afstand koopt van een andere ondernemer. Dan gelden de algemene regels voor (koop)overeenkomsten uit boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Voor stichtingen en verenigingen gelden dezelfde regels als voor ondernemers.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven