Reclame maken

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Als u reclame maakt, moet u zich houden aan de regels over misleidende reclame en vergelijkende reclame. Een reclame is misleidend als u daarin beweringen doet die niet juist of onvolledig zijn. U maakt vergelijkende reclame als u de naam of het product of dienst van uw concurrent noemt. Vergelijkende reclame is wel toegestaan, maar mag niet misleidend zijn.

Regels voor reclame

De Stichting Reclame Code heeft de Nederlandse Reclame Code (NRC) opgesteld. In de NRC staan regels waar reclame aan moet voldoen. Voor bepaalde producten gelden bijzondere reclamecodes. Er is bijvoorbeeld een bijzondere code voor voedingsmiddelen, het aanbieden van reizen en tabaksproducten.

Social media

Gebruikt u social media om reclame te maken? Dan moet u zich houden aan de Reclamecode Social Media. Betaalt u voor berichten op bijvoorbeeld Twitter of Facebook? Dan moet u dit aan de ontvanger van het bericht laten weten. Bijvoorbeeld door de hashtag #spon (gesponsord bericht) of #adv (advertentie) aan het bericht toe te voegen.

Op de website Check het bij SRC! kunt u stap voor stap nagaan of uw reclame voldoet aan de regels van de Nederlandse Reclame Code.

Reclame Code Commissie

Vindt een consument dat hij door uw reclame is misleid? Dan kan hij een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Als de Reclame Code Commissie de consument in het gelijk stelt, mag u de reclame niet meer gebruiken. In sommige gevallen moet u een rectificatie plaatsen.

Mag u ongevraagd berichten (spam) sturen?

Het versturen van digitale berichten met een commercieel, ideëel of liefdadigheidsdoel is in Nederland verboden. Heeft de ontvanger u toestemming gegeven? Alleen dan mag u hem berichten sturen. Bijvoorbeeld via e-mail, telefoon (sms of mms), fora en social media zoals Twitter en Facebook. De ontvanger moet dan wel zien dat de berichten van u afkomstig zijn. Ook moet de ontvanger zien hoe en bij wie hij zich af kan melden.

Ontvangt u spam?

Dan kunt u een klacht indienen tegen de afzender bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) via Spamklacht.nl.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907