Kwaliteitseisen zorginstellingen

Deze informatie is geplaatst door:

Alle instellingen die zorg leveren volgens de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Zorgverzekeringswet (Zvw) vallen onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Uw zorginstelling moet aan de volgende eisen voldoen:

  • U levert zorg van een goed niveau. De zorg is tijdig, veilig en effectief.
  • Binnen 6 weken na de start van de zorg stelt u met de cliënt een zorgplan op. U bespreekt dit zorgplan regelmatig met de cliënt.
  • Uw instelling heeft een cliëntenraad.
  • Uw instelling heeft een klachtenregeling en een klachtencommissie.
  • Elk jaar vóór 1 juni maakt uw instelling een verslag. Hierin legt u verantwoording af over uw beleid en de kwaliteit van de zorg.

Vragenlijst voor nieuwe zorgaanbieders

Schrijft u zich als nieuwe zorgaanbieder in in het Handelsregister? Dan vraagt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) u om een digitale vragenlijst in te vullen. Aan de hand van uw antwoorden bepaalt de IGZ of u onder het toezicht van de Inspectie valt.

Incidenten melden

Zorginstellingen zijn verplicht incidenten, zoals calamiteiten, geweld in de zorgrelatie of ontslag wegens disfunctioneren, te melden bij de IGZ. Deze verplichting geldt niet alleen voor instellingen die patiënten opnemen, maar bijvoorbeeld ook voor huisartsenposten en thuiszorgorganisaties.

Externe links

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven