Garantie

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Iedereen die een product koopt, heeft wettelijk recht op een deugdelijk product. Dat is de wettelijke garantie (conformiteit). Naast de wettelijke garantie bestaan er andere vormen van garantie:

  • De fabrikant van een product kan fabrieksgarantie geven. Dit is een extra garantie bovenop de wettelijke garantie.
  • Soms kan de koper extra garantie bijkopen. De bijkoopgarantie houdt vaak recht op herstel of vervanging in.

Besluit u uw klant garantie aan te bieden? Dan geeft u de klant hiervan een schriftelijk of digitaal garantiebewijs. In uw algemene voorwaarden kunt u een bepaling opnemen over garantie. Bij verkoop aan een consument (B2C) mag u hiermee de wettelijke rechten van de klant niet beperken. Bij een zakelijke overeenkomst (B2B) kunt u onderhandelen over een individueel beding. De bepalingen moeten wel voldoen aan eisen van redelijkheid en billijkheid.

Hoe lang duurt de garantie voor uw klant?

Er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product. Als de garantietermijn verlopen is, heeft de klant nog steeds recht op een deugdelijk product.

Wat moet u doen als het product kapot is (B2C)?

Gaat het product kapot binnen de gemiddelde levensduur? Dan heeft de koper recht op reparatie of vervanging. Is dit binnen 6 maanden na aankoop? Dan moet u aantonen dat het de schuld van de koper is. Na 6 maanden moet de koper aantonen dat het defect niet zijn schuld is. Is reparatie onredelijk duur en vervanging niet mogelijk? Dan kan de koper de koop met een brief ontbinden. De schade die u daardoor lijdt, kunt u verhalen op uw leverancier. Dit heet regresrecht.

Hebt u zelf een product gekocht (B2B)?

Koopt u een product met fabrieksgarantie, leveranciersgarantie of importeursgarantie? Dan garandeert de fabrikant, leverancier of importeur dat het product bepaalde eigenschappen bezit. Als deze eigenschappen ontbreken, moet hij aantonen dat u het product verkeerd gebruikt hebt. Is een gebrek al bij levering van het product aanwezig? Dan hebt u recht op herstel of vervanging. U moet dit als zakelijke koper wel zelf aantonen.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907