Fraude en misleiding

Deze informatie is geplaatst door:

  • Antwoord voor bedrijven

Als ondernemer kunt u te maken krijgen met verschillende vormen van misleiding en fraude. Veel voorkomend zijn:

  • Acquisitiefraude: versturen van spookfacturen, telefonisch misleiden of misleiden via een vertegenwoordiger.
  • Identiteitsfraude: illegaal gebruikmaken van persoonsgegevens (via phishing), bijvoorbeeld voor een bestelling via internet.
  • Slamming: ongewild overzetten van de ene telefonieaanbieder naar de ander. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor slamming.
  • Voorschotfraude (419-fraude): tegen een voorschot wordt u onterecht een hoge vergoeding beloofd.
  • Afpersing: eisen van een geldbedrag, onder dreiging van bijvoorbeeld geweld of het openbaar maken van belastende informatie.

Slachtoffer van fraude, misleiding of slamming?

Voor alle vormen van fraude en misleiding kunt u aangifte doen bij de politie. Voor sommige van deze praktijken kunt u terecht bij een meldpunt:

Bent u slachtoffer geworden van slamming? Dan kunt u een klacht indienen bij uw nieuwe en oude telefonieaanbieder. Uw oude telefonieaanbieder kan u vertellen wie uw nieuwe aanbieder is. Wil uw nieuwe telefonieaanbieder niet meewerken aan een goede oplossing? Dan kunt u uw situatie melden bij de Fraudehelpdesk.

Wat kunt u nog meer doen?

  • U kunt uw rechtsbijstandverzekeraar of een juridisch adviseur benaderen.
  • Om andere ondernemers in uw branche te waarschuwen, kunt u contact opnemen met uw brancheorganisatie.

Externe links

Wetswijzigingen

Deze informatie is geplaatst door

  • Antwoord voor bedrijven