Van de overheid. Voor ondernemers.

Conflicten met leveranciers uit de EU

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven

Uw geld terugkrijgen als uw leverancier uit een ander EU-land komt.

Hebt u iets gekocht in een ander EU-land en levert uw leverancier niet zoals u met hem hebt afgesproken? Dan kunt u mogelijk uw geld terugkrijgen via 2 Europese procedures:

De procedures gelden in bijna alle EU-landen, alleen niet in Denemarken.

Wat moet u doen?

U stuurt uw klacht naar de rechtbank in het land van uw leverancier. Dit doet u met een formulier dat er in alle talen van de Europese Unie is. Het verschilt per land naar welke rechtbank u het formulier moet versturen. U kunt dit per post, per fax of per e-mail doen. Ook dit verschilt per land. De procedure verloopt schriftelijk. U kunt het formulier ook digitaal indienen. De Europese Commissie zorgt er dan voor dat uw formulier automatisch bij de juiste rechtbank terechtkomt.

Conservatoir beslag

Wilt u vorderen van een schuldenaar met tegoeden op een rekening in een andere EU-lidstaat? Dan kunt u een Nederlandse rechter vragen om een Europees bevel tot zogenaamd conservatoir beslag van een bankrekening. Dit beslag kan worden gelegd vóórdat u een uitspraak heeft gevraagd en gekregen van de rechter in het land waar het geld op de bank staat.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven