Van de overheid. Voor ondernemers.

Aanzegtermijn

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven | Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Hebt u werknemers met een tijdelijk contract? Dan krijgt u te maken met de aanzegtermijn. Met de aanzegtermijn weten deze werknemers waar ze aan toe zijn. Krijgen ze verlenging van hun contract, of niet? En onder welke voorwaarden?

Hoe werkt de aanzegtermijn?

U moet uw werknemer schriftelijk laten weten of u het contract verlengt. Dat doet u een maand voor het contract stopt. Ook moet u de voorwaarden voor verlenging noemen.

Wanneer geldt de aanzegtermijn?

De aanzegtermijn geldt bij tijdelijke contracten van een half jaar of langer die eindigen op of na 1 februari 2015.

Wanneer geldt de aanzegtermijn niet?

  • Bij vaste contracten
  • Bij tijdelijke contracten korter dan een half jaar
  • Bij een uitzendovereenkomst met uitzendbeding
  • Bij tijdelijke contracten zonder einddatum

Wat als u zich niet houdt aan de aanzegtermijn?

Bent u te laat met aanzeggen? Of vergeet u de aanzegtermijn? Dan moet u uw werknemer een vergoeding betalen. De hoogte van de vergoeding hangt af van hoeveel u te laat bent en wat voor soort contract uw werknemer heeft.

De voorwaarden vergeten?

Bent u wel op tijd met aanzeggen, maar vergeet u de voorwaarden voor verlenging? Dan gelden bij verlenging de voorwaarden van het vorige contract.

Wat is het verschil tussen aanzegtermijn en opzegtermijn?

De aanzegtermijn is er alleen voor tijdelijke contracten. Die eindigen altijd van rechtswege, opzeggen is dus niet nodig. Door de aanzegtermijn bent u verplicht uw werknemer op tijd duidelijkheid te geven. De opzegtermijn geldt bij vaste arbeidscontracten.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Antwoord voor bedrijven

Bel: 14 088