Marktonderzoek doen

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel | Centraal Bureau voor de Statistiek

Een goed idee is het halve werk. Maar om van uw idee een bedrijf te maken, heeft u klanten nodig. Door een marktonderzoek te doen ziet u of uw plannen haalbaar zijn.

Van idee naar markt

Met een marktonderzoek brengt u de markt in kaart. U onderzoekt wie uw klanten zijn, wat ze willen en waar u ze vindt. Ook is het interessant om te kijken hoe anderen in uw branche het doen. Hoe kunt u zich onderscheiden van de concurrentie? Uit een marktonderzoek blijkt hoe u klanten naar uw bedrijf kunt trekken. Het is de basis voor uw marketing.

Onderdelen van uw marktonderzoek

Hoe doet u een marktonderzoek?

Marktonderzoek doen kan op allerlei manieren. In een literatuuronderzoek gebruikt u bestaande informatie. U kunt ook zelf aan de slag: leg uw idee voor aan potentiële klanten en leveranciers. Kiest u hierbij voor een kwalitatief onderzoek, dan bevraagt u een beperkt aantal mensen. Zij kunnen dan uitgebreid reageren. Bij een kwantitatief onderzoek is de groep respondenten groter. U benadert ze dan bijvoorbeeld telefonisch of via een online vragenlijst.

Zelf marktonderzoek doen of uitbesteden?

U kunt uw marktonderzoek ook uitbesteden, bijvoorbeeld aan studenten of een marktonderzoekbureau. De kosten van een bureau zijn vaak hoger. Daar staat tegenover dat een bureau vaak ervaring heeft en soms ook gespecialiseerd is in bepaalde markten.

Tips voor als u zelf marktonderzoek doet

  • Stel niet lukraak een vragenlijst op. Bedenk eerst goed wat u wilt weten. Wat is het (marketing)probleem dat u wilt oplossen? Welke kans wilt u verkennen?
  • De enquête is een populaire vorm van marktonderzoek. Overweeg zorgvuldig of dit de juiste vorm voor u is. Vaak is het waardevoller om in gesprek te gaan met uw klant, in de vorm van interviews.
  • In een interview is het moeilijk om objectief te blijven. U stelt al snel vragen door een 'gekleurde bril'. Wees u hiervan bewust. U kunt het interview laten uitvoeren door een collega die niet of minder betrokken is.
  • Stel niet teveel vragen. Orden ze tot een logisch geheel.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel
Centraal Bureau voor de Statistiek

Heeft u nog vragen?

Stel ze aan een adviseur van de Kamer van Koophandel

Bel: (088) 585 2222

0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907