Van de overheid. Voor ondernemers.

Marktonderzoek doen

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel | Centraal Bureau voor de Statistiek

Een goed idee is het halve werk. Maar om van uw idee een bedrijf te maken, heeft u klanten nodig. Door een marktonderzoek te doen ziet u of uw plannen haalbaar zijn.

Van idee naar markt

Met een marktonderzoek brengt u de markt in kaart. U onderzoekt wie uw klanten zijn, wat ze willen en waar u ze vindt. Ook is het interessant om te kijken hoe anderen in uw branche het doen. Hoe kunt u zich onderscheiden van de concurrentie? Uit een marktonderzoek blijkt hoe u klanten naar uw bedrijf kunt trekken. Het is de basis voor uw marketing.

Onderdelen van uw marktonderzoek

Hoe doet u een marktonderzoek?

Marktonderzoek doen kan op allerlei manieren. In een literatuuronderzoek gebruikt u bestaande informatie. U kunt ook zelf aan de slag: leg uw idee voor aan potentiële klanten en leveranciers. Kiest u hierbij voor een kwalitatief onderzoek, dan bevraagt u een beperkt aantal mensen. Zij kunnen dan uitgebreid reageren. Bij een kwantitatief onderzoek is de groep respondenten groter. U benadert ze dan bijvoorbeeld telefonisch of via een online vragenlijst.

Zelf marktonderzoek doen of uitbesteden?

U kunt uw marktonderzoek ook uitbesteden, bijvoorbeeld aan studenten of een marktonderzoekbureau. De kosten van een bureau zijn vaak hoger. Daar staat tegenover dat een bureau vaak ervaring heeft en soms ook gespecialiseerd is in bepaalde markten.

Tips voor als u zelf marktonderzoek doet

  • Stel niet lukraak een vragenlijst op. Bedenk eerst goed wat u wilt weten. Wat is het (marketing)probleem dat u wilt oplossen? Welke kans wilt u verkennen?
  • De enquête is een populaire vorm van marktonderzoek. Overweeg zorgvuldig of dit de juiste vorm voor u is. Vaak is het waardevoller om in gesprek te gaan met uw klant, in de vorm van interviews.
  • In een interview is het moeilijk om objectief te blijven. U stelt al snel vragen door een 'gekleurde bril'. Wees u hiervan bewust. U kunt het interview laten uitvoeren door een collega die niet of minder betrokken is.
  • Stel niet teveel vragen. Orden ze tot een logisch geheel.
  • De locatiescan helpt met het maken van een locatiekeuze. Doe de scan en ontdek waar klanten en concurrenten zitten.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel
Centraal Bureau voor de Statistiek

Heeft u nog vragen?

Stel ze aan een adviseur van de Kamer van Koophandel

Bel: (088) 585 2222