Van de overheid. Voor ondernemers.

Klantonderzoek

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel | Centraal Bureau voor de Statistiek

Of u kassasystemen verkoopt of websites bouwt, u heeft klanten nodig die uw product of dienst willen kopen. Met een klantonderzoek maakt u een analyse van uw toekomstige klanten. Hoe bereikt u uw klanten? Moet uw bedrijf het hebben van toevallige voorbijgangers of heeft u een specifieke doelgroep voor ogen? Door onderzoek te doen naar uw klanten en hun koopgedrag weet u hoe en waar u uw klanten benadert.

Klantonderzoek

Analyseer uw toekomstige klanten door hun koopgedrag zoveel mogelijk te beschrijven. Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke personen of bedrijven nemen uw product of dienst af?
  • Wanneer nemen zij uw product of dienst af? Bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of om de 10 jaar?
  • Welke motieven hebben uw klanten? Is het noodzakelijk voor levensonderhoud of functioneren van een bedrijf of is het luxe?

Door het beantwoorden van deze vragen weet u of een hele specifieke klantengroep heeft die bijvoorbeeld eens per 5 jaar uw producten afneemt (bijvoorbeeld meubelwinkel) of een klantengroep die elke dag binnenloopt (supermarkt). U kunt uw onderzoek verder uitbreiden.

U heeft een specifieke doelgroep

Als u een halffabrikaat ontwikkelt voor een fabriek, dan kunt u onderzoek doen naar deze fabrieken. U bekijkt in welk gebied u kunt leveren en welke bedrijven mogelijk geïnteresseerd zijn.

Denkt u over een reisbureau voor extreem avontuurlijke reizen? Ook dan heeft u een duidelijke doelgroep en kunt u gericht onderzoek doen. Welk bestedingspatroon heeft uw doelgroep en hoe vaak gaan ze op vakantie? Deze informatie vindt u op de websites van CBS, het Sociaal en Cultureel Planbureau, maar ook op internetfora over dit onderwerp.

Uw doelgroep is minder specifiek

Als u bijvoorbeeld een bakkerij wilt beginnen, heeft u geen afgebakende klantengroep. Klantonderzoek richt zich dan meer op de omgeving van uw bedrijfspand. Wat is het gemiddeld besteedbaar inkomen in de omgeving van uw bedrijf? Zijn er veel passanten? Hoe zorgt u er dan voor dat ze uw winkel binnenlopen? Wanneer doen zij hun boodschappen? Voor deze informatie kunt u terecht bij uw gemeente of een ondernemersvereniging in uw winkelgebied.

Ontwerpt u websites voor kleine bedrijven, dan is het verstandig om uw onderzoek te richten op deze groep ondernemers. Als u bijvoorbeeld webwinkels bouwt, is het interessant om u te richten op de detailhandel. Onderzoek wat de wensen van uw klanten zijn zodat u daarop kunt inspelen.

Klanttevredenheidsonderzoek

Ook als u een klantenbestand heeft opgebouwd, kunt u onderzoek blijven doen naar de ervaringen en wensen van uw klanten. Tevreden, loyale klanten zorgen weer voor nieuwe klanten en u kunt uw product of dienst verbeteren.

Voor verdergaand advies en begeleiding, zijn er uiteenlopende marktpartijen die dienstverlening op dit gebied aanbieden.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel
Centraal Bureau voor de Statistiek

Heeft u nog vragen?

Stel ze aan een adviseur van de Kamer van Koophandel

Bel: (088) 585 2222