Van de overheid. Voor ondernemers.

Social media

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Social media zijn niet meer weg te denken, zowel privé als zakelijk. Zo worden social media bijvoorbeeld ingezet om het bedrijfsimago te verbeteren, producten te verkopen, samenwerkingsverbanden te leggen en personeel te werven. Social media groeien in populariteit en dat is niet voor niets, het is immers een eenvoudige en relatief goedkope manier om snel een groot publiek te bereiken.

Wat zijn jouw kansen met Social Media?

Op welke online kanalen legt u de focus?

Niet alle social media zijn even geschikt voor uw boodschap. Denk daarom goed na over de boodschap die u wilt vertellen en welk platform daar het beste bij past voordat u een profiel aan gaat maken op allerlei verschillende social media. Dit is namelijk een tijdrovende klus. Vraag uzelf altijd af waar uw doelgroep zit en welke resultaten u wilt behalen met het betreffende kanaal.

Populaire social media

LinkedIn, Facebook en Twitter zijn bekende en populaire social media. Linkedin is een zakelijk social media- platform en wordt met name ingezet om uzelf te presenteren en events, bedrijfsactiviteiten en blogs onder de aandacht te brengen van uw netwerk. Facebook dient er vooral voor om sfeer te creëren doormiddel van foto’s, video’s en verhalen. Twitter is voor de korte (max. 140 tekens) nieuwsberichten die u wilt delen met bedrijven of mensen die u volgen.

Een videoplatform zoals Youtube kunt u gebruiken om video’s te delen met (potentiele) klanten over de gehele wereld. De video’s kunt u gebruiken als onderdeel van uw blog of website.

Google+, is het sociale netwerk van Google. De kracht van Google+ zit in de integratie van andere Google producten zoals Gmail, Youtube, Picasa, contacten en agenda. Google+ biedt verschillende mogelijkheden die u als ondernemer helpen om contact te maken met uw publiek. U kunt bijvoorbeeld uw volgers indelen in groepen en hen van verschillende informatie voorzien.

Ga bloggen

Plaats regelmatig blogs over uw diensten en producten op uw website of sociale media. Een goede manier om uw bedrijf onder de aandacht te brengen, in gesprek te raken met potentiële klanten en weer eens onder de aandacht te komen bij uw bestaande klanten. De inhoud moet natuurlijk wel relevant zijn, waak voor schaamteloze zelfpromotie.

Tips

  • Verzamel contactgegevens. Op die manier houdt u gemakkelijk en eenvoudig contact met uw potentiële klanten;
  • Houd de voor u relevante onderwerpen op social media en online netwerken als Higherlevel in de gaten en neem actief deel aan discussies. Het is een mooie kans om uw expertise te laten zien en uzelf onder de aandacht te brengen. Promoot uzelf hier ook niet te veel, maar laat zien dat u deskundig bent.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel