Starten met een bedrijf aan huis

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Zo geregeld maar mag het van de gemeente?

Fijn zonder file naar uw werk? Liever geen langlopend huurcontract? Een bedrijf aan huis kan een goedkope en makkelijke manier zijn om te starten. Als u voldoende ruimte heeft en de gemeente maakt geen bezwaar, dan is uw bedrijf aan huis zo geregeld.

Voor- en nadelen van een bedrijf aan huis

Voordelen van een bedrijf aan huis zijn de relatief lage kosten (geen kosten voor een huur- of kooppand) en de reistijd die u bespaart. Nadelen kunnen zijn dat privé en werk minder gescheiden is en dat uw huis niet altijd geschikt is voor klanten.

Is uw huis geschikt?

Niet ieder huis is geschikt om een bedrijf in te beginnen. Een rustige werkomgeving, gescheiden van uw privé-ruimte, is een must. Verder kunt u denken aan telefoonbeantwoording voor als u er niet bent, bereikbaarheid en parkeergelegenheid voor eventuele klanten.

Beroep aan huis

Heeft u een vrij beroep zoals architect, advocaat, huisarts, kunstenaar of accountant? Dan kunt u sowieso starten met uw bedrijf aan huis. U mag dan meestal 1/3 van uw woning als kantoor of praktijkruimte gebruiken. Vraag bij de gemeente na welke voorwaarden er nog meer zijn voor een kantoor aan huis.

Bedrijf aan huis: vraag toestemming aan uw gemeente

Voor een bedrijf aan huis heeft u toestemming nodig van de gemeente. Voorwaarde is meestal dat u maar een klein deel van uw huis gebruikt. Maar het hangt ook af van het soort bedrijf dat u begint. Een webwinkel, daar zullen uw buren weinig bezwaar tegen hebben, maar een machinewerkplaats is een ander verhaal. De aanvraagprocedures en voorwaarden verschillen per gemeente. Neem daarom contact op met uw gemeente. Meer over regels voor een bedrijf aan huis.

Tips voor uw bedrijf aan huis

  • U mag kosten voor een bedrijf aan huis aftrekken van de inkomstenbelasting. Daarvoor geldt wel een aantal voorwaarden. Gebruik het hulpmiddel 'Werkruimte in de woning' van de Belastingdienst.
  • Uw laptop gestolen? Uw privé-inboedelverzekering dekt dit niet. Sluit voor uw bedrijfsmiddelen daarom aparte verzekeringen af.

Bedrijfsruimte als aftrekpost

Stelt de Belastingdienst vast dat uw werkruimte een zelfstandig deel van uw woning is en dat u daar een belangrijk deel van uw inkomsten verdient? Dan kunt u kosten voor bijvoorbeeld een printer of uw internetkosten aftrekken van de Belasting. Lees de informatie over bedrijfsruimtes van de Belastingdienst.

Bijeenkomsten & webinars

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907