Van de overheid. Voor ondernemers.

Voordat u aangifte gaat doen

Deze informatie is geplaatst door: Belastingdienst

Voordat u aangifte gaat doen, moet u rekening houden met het volgende.

Ondernemers doen digitaal aangifte

Als ondernemer moet u verplicht digitaal aangifte doen voor:

  • inkomstenbelasting
  • vennootschapsbelasting
  • omzetbelasting (btw)
  • loonheffingen
  • eerstedagsmelding
  • accijns en verbruiksbelastingen

U kunt op verschillende manieren digitaal aangifte doen

Aangifte inkomstenbelasting vanaf aangiftejaar 2015 via Mijn Belastingdienst

U bent gewend dat u de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers doet via het beveiligde gedeelte van onze internetsite 'Inloggen ondernemers'. Vanaf aangiftejaar 2015 is de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers gelijk aan de aangifte inkomstenbelasting voor burgers. Daarom vindt u de aangifte inkomstenbelasting voor aangiftejaar 2015 niet meer in het beveiligde gedeelte van onze internetsite, maar op Mijn Belastingdienst.

Aangifte via Belastingdienst.nl

Iedere ondernemer (ook een startende ondernemer) krijgt van de Belastingdienst een gebruikersnaam en een wachtwoord in 2 aparte brieven. Met die inloggegevens heeft u toegang tot het beveiligde gedeelte van Belastingdienst.nl. U kunt daar de status van uw aangiften bekijken en digitaal aangifte doen. Ook als u aangifte doet met aangifte- of administratiesoftware krijgt u een gebruikersnaam en wachtwoord.

  • Uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn persoonlijk. U krijgt ze maar 1 keer.
  • Logt u voor het eerst in? Lees dan de volgende tips.

Als u ingelogd bent, ziet u een overzicht met uw aangiften. U kunt zien welke aangiften u heeft ingestuurd en welke u nog moet insturen. Daarna kunt u veilig aangifte doen.

Tips en aanbevelingen

U heeft computerproblemen

Als u problemen heeft met uw computer, is dat geen excuus om niet op tijd aangifte te doen. Wacht daarom niet met het versturen van uw aangifte tot de laatste inleverdatum.

U bent uw inloggegevens kwijt

  • Heeft u nog niet eerder ingelogd op het beveiligde gedeelte van Belastingdienst.nl? Neem dan contact op met de BelastingTelefoon.
  • Heeft u al wel eerder ingelogd en bent u een van beide of beide gegevens kwijt? U kunt deze via het inlogscherm van het beveiligde gedeelte opnieuw aanvragen. Dat kan alleen als de Belastingdienst uw e-mailadres heeft. U krijgt dan binnen 24 uur per mail uw nieuwe gebruikersnaam of wachtwoord. Als u beide gegevens vergeten bent, dan krijgt u uw nieuwe wachtwoord en uw nieuwe gebruikersnaam in 2 aparte e-mailberichten toegestuurd.
  • Heeft u geen e-mailadres opgegeven? Dan moet u bellen met de BelastingTelefoon. Dan krijgt u uw gegevens per post toegestuurd. Dat kan 10 werkdagen duren. Dit kan lastig zijn als de inlevertermijn bijna voorbij is. U kunt uw e-mailadres aan de Belastingdienst doorgeven via het beveiligde gedeelte van Belastingdienst.nl.
  • Als u uw gebruikersnaam, wachtwoord of beide kwijt bent, moet u nog steeds binnen de aangiftetermijn aangifte doen. Als u niet op tijd aangifte doet, krijgt u een boete.

U kunt niet inloggen

Heeft u problemen met inloggen? Lees dan meer over mogelijke oplossingen.

Aangifte met aangifte- of administratiesoftware

U kunt aangifte doen met aangifte- of administratiesoftware. Iedere digitale aangifte is een apart bericht, dat u kunt versturen via internet. Als u uw aangifte heeft verstuurd, krijgt u een retourbericht. Bijvoorbeeld een transportbevestiging, een ontvangstbevestiging of een foutmelding. Om aangifte te kunnen doen met aangifte- of administratiesoftware, moet uw softwareleverancier u wel een versie van het softwarepakket leveren volgens de methode Standard Business Reporting (SBR).

Deze informatie is geplaatst door:

Belastingdienst

Heeft u nog vragen?

BelastingTelefoon

Bel: 0800-0543