Schaduw-prijsbepalers

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Als u uw bedrijf gaat verkopen, is de prijs die u ervoor krijgt een belangrijke factor. Niet alleen omzet en winst zijn van invloed op de prijs. Ook 'schaduw-prijsbepalers' spelen een rol.

Noodzakelijke investeringen

Het is niet altijd verstandig om in de periode voordat u uw bedrijf verkoopt te bezuinigen of investeringen uit te stellen. Kopers willen het liefst een lucratief bedrijf en niet een onderneming waarin ze zelf direct moeten investeren.

Zorg voor vervanging

Leidt u uw bedrijf zelfstandig? Draag dan tijdig uw taken over. Laat een personeelslid of bedrijfsleider relaties met leveranciers en klanten onderhouden en delegeer een deel van uw beslissingsbevoegdheid. Zo laat u zien dat uw bedrijf ook zonder u goed draait.

Klantgegevens bijhouden

Zorg dat u de gegevens van uw klanten bijhoudt. Een relatiebeheersysteem laat zien wie uw klanten zijn, hoe hun betalingsgedrag is en of u trouwe klanten heeft.

Trouw personeel en klantenbestand

Loyaal personeel en trouwe klanten zijn belangrijke prijsbepalers. Laat zien dat uw werknemers kennis van zaken hebben en met plezier voor u werken en dat uw klanten tevreden zijn en bij u terugkomen.

Unieke locatie of marktpositie

Een unieke locatie, bijvoorbeeld een A1-locatie in een binnenstad of een zichtlocatie langs een belangrijke route, zorgt voor een grotere naambekendheid. Hierdoor is een hogere klantenbinding mogelijk, wat uiteindelijk voor meer resultaat kan zorgen.

Vastgelegde merken of octrooien

Octrooien, licenties, auteursrechten en een sterk merk kunnen uw bedrijf meer waard maken, omdat u voor uw producten of diensten een hogere marge kunt rekenen.

Due diligence

Meestal laat de koper een due diligence (boekenonderzoek) doen, maar u kunt er ook voor kiezen om dit zelf te (laten) doen. Soms komt er uit de due diligence iets wat de prijs laat zakken en op deze manier kunt u dit voor zijn.

Alternatief

Als u uw bedrijf móet verkopen, is dat voor de koper een kans om af te dingen. Zorg er daarom voor dat u andere kandidaat-kopers heeft of dat u genoeg tijd heeft om potentiële kopers te vinden. Heeft u geen alternatief? Dan weet de koper dit, wat voor u een nadelig effect op de prijs heeft.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907