Van de overheid. Voor ondernemers.

Zo stel je een ondernemingsplan op

Wat is een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan wordt ook wel businessplan of ondernemersplan genoemd. Het is een document waarin je je plannen als startend ondernemer gedetailleerd beschrijft, zoals je product of dienst, de prijs en de verwachte winst.

Waarom stel je een ondernemingsplan op?

Je bent niet verplicht als starter een ondernemingsplan op te stellen, maar het is verstandig het wel te doen. Een ondernemingsplan maak je in eerste instantie voor jezelf: het dwingt je om je idee te concretiseren en het scherp te formuleren. Bovendien zie je of je plannen haalbaar zijn en of er markt is voor je product of dienst. Ook krijg je inzicht in je eigen sterke en zwakke punten.

Veel startende ondernemers maken pas een ondernemingsplan als ze geld nodig hebben om hun idee in de praktijk te brengen. Eventuele geldschieters bepalen namelijk op basis van het ondernemingsplan of ze in een idee willen investeren of niet- ze schatten aan de hand van het plan de risico’s in. Toch is het heel zinvol om ook een ondernemingsplan op te stellen wanneer je niet op zoek bent naar investeerders. Als je je plannen helder op papier gezet hebt kun je veel gerichter actie ondernemen.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

In een ondernemingsplan staan in ieder geval de volgende onderwerpen:

  • Samenvatting

    Ga er vanuit dat de lezer weinig tijd heeft en beschrijf je plan zo beknopt mogelijk -in maximaal twee A4-tjes. Ga in op je idee, de markt, potentiële klanten, mogelijke concurrenten en hoe je je wilt onderscheiden. En, heel belangrijk, vermeld de belangrijkste cijfers uit je financiële plan.

  • Beschrijving van je idee

    Leg uit wat je idee is en waarom je rond dit product of deze dienst een bedrijf wilt opzetten. In welke behoefte ga jij voorzien?

  • Algemene beschrijving van je bedrijf

    Vertel hoe je je bedrijf organiseert: start je alleen of met anderen? Waar ben je gevestigd? Ben je naast je onderneming nog in loondienst? Heb je vergunningen nodig, welke verzekeringen moet je afsluiten, hoe regel je je oudedagsvoorziening, hoe verzorg je je administratie?

  • Financieel plan

    Een heel belangrijk onderdeel. Hoeveel geld heb je nodig, waar ga je het vandaan halen en waar wil je het voor gebruiken? In het financiële plan laat je in cijfers zien dat jouw plan kans van slagen heeft. Ben je op zoek naar investeerders, dan moet je ze met dit gedeelte zien te overtuigen. Gebruik je gezonde verstand en wees altijd eerlijk! In het financiële plan neem je een investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en persoonlijke begroting op.

  • Marketingplan

    In het marketingplan moet duidelijk worden hoe je aan je klanten komt. Beschrijf op welke markt je je wilt begeven, welke ontwikkelingen je daar ziet, of je daarvan profiteert of er juist tegenin gaat, wie je concurrenten zijn, wie je potentiële klanten zijn en hoe je denkt die voor je te gaan winnen.

  • Persoonlijke gegevens en ondernemerskwaliteiten

    Met een ondernemingsplan presenteer je jezelf. Vermeld persoonlijke gegevens, ook die van je eventuele zakenpartner. Denk aan personalia, burgerlijke staat en werkverleden. Zie dit als een klein cv. Vertel ook waarom je ondernemer wilt worden, wat je met je bedrijf wilt bereiken en wat je sterke en zwakke kanten zijn. Hoe ga jij jezelf ontwikkelen als ondernemer? Volg je opleidingen, laat je je coachen?

Hulp bij het opstellen van je ondernemingsplan

Als je aan de slag gaat met je ondernemingsplan, is het wel zo handig om een voorbeeld of sjabloon te gebruiken. Kijk bij de Nationale Financieringswijzer of bij Qredits. Hier vind je alles over microfinanciering en het opstellen van een ondernemingsplan. Je kunt ook vrienden en familie vragen met je mee te denken, of de hulp inroepen van een student. Voor het opstellen van het financieel plan kun je een accountant of boekhouder vragen om mee te kijken. Onthoud echter dat jij als ondernemer alles ook zelf moet begrijpen!

Je ondernemingsplan als leidraad blijven houden

Je ondernemingsplan eenmalig opzetten en het vervolgens aan de kant schuiven? Zonde. Je ondernemingsplan kan een uitstekende leidraad zijn als je eenmaal gestart bent met je bedrijf. Bekijk eens per half jaar of de inhoud van je plan nog aansluit bij de praktijk en pas het indien nodig aan. Zo verlies je het grotere plaatje niet uit het oog en behoud je je focus, wat zeker bij grote veranderingen erg prettig kan zijn.

Tips

  • Houd het simpel en beknopt. Het moet voor de gemiddelde lezer goed te begrijpen zijn. Maak er geen lijvig document van, dat is nergens voor nodig.
  • Vraag feedback. Leg je plan voor aan mensen met en zonder kennis van ondernemen en neem tips en adviezen mee.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met de Kamer van Koophandel

088-585 2222