Digitaal zaken doen met de overheid

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven | Nederland Digitaliseert

Ondernemers en organisaties regelen steeds meer zaken online. De overheid sluit daarbij aan, en maakt steeds meer diensten digitaal mogelijk. Zoals het aanvragen van vergunningen bij uw gemeente. Of het regelen van een subsidieaanvraag. Of de registraties van agrarische ondernemers bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Digitaal zaken doen bespaart u tijd en geld. U hoeft bijvoorbeeld niet meer langs een loket of een aanvraag op papier in te dienen.

eHerkenning: veilig inloggen en betrouwbaar digitaal zaken doen

Veilig en betrouwbaar inloggen is belangrijk als u online zaken regelt met uw gemeente, het omgevingsloket of andere overheidsorganisaties. Steeds meer overheidsorganisaties maken daarom hun diensten online toegankelijk met eHerkenning. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven, verenigingen of stichtingen dat met eHerkenning. Met eHerkenning krijgt u met één inlogmiddel veilig toegang tot veel overheidsdiensten.

Een van de voordelen van eHerkenning is dat een directeur kan bepalen voor welke zaken hij een medewerker wil machtigen namens zijn bedrijf. Hij kan dit bijvoorbeeld beperken tot aanbestedingen of subsidies of vergunningen.

Om te kunnen inloggen met eHerkenning heeft u een eHerkenningsmiddel nodig. Dit is uw persoonlijke inlogmiddel...

U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een gebruikersnaam en wachtwoord, bevestigd met sms of een token. Een eHerkenningsmiddel kunt u aanschaffen op verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Niet alle webdiensten hoeven namelijk even sterk beveiligd te worden. Afhankelijk van de dienst en de informatie die wordt uitgewisseld, is soms extra zekerheid nodig die bewijst wie u bent en wat u mag. Hoe meer zekerheid een overheidsorganisatie nodig heeft over wie u bent, hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau moet zijn. De organisatie waar u wilt inloggen bepaalt het betrouwbaarheidsniveau en daarmee welk eHerkenningsmiddel u nodig heeft.

Hulpmiddelen bij aanschaf eHerkenningsmiddel

U kunt een eHerkenningsmiddel aanschaffen bij een van de erkende leveranciers. Maak makkelijker een keuze met het:

Wat kunt u al online regelen?

Inmiddels kunt u bij verschillende overheidsorganisaties al veel diensten online met eHerkenning regelen. Zie voor deze sectoren voorbeelden van zaken die u met eHerkenning al kunt regelen:

In de Bouw- en infrasector doen bedrijven al op verschillende manieren digitaal zaken met de overheid. Een greep uit het grote aantal mogelijkheden: wilt u bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor bouw of verbouw regelen, een subsidie aanvragen of een energielabel voor (nieuwbouw)woningen? Of wilt u online uw afvalstoffen melden of een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) van een medewerker aanvragen? Ook het online registreren bij TenderNed voor aanbestedingen hoort tot de mogelijkheden. Net als het online deponeren op de website van de KvK. Zie ook hoe Bouwend Nederland u kan inspireren met mogelijkheden, voorbeelden en informatie.

In de industrie doen bedrijven al op verschillende manieren digitaal zaken met de overheid. Een greep uit het grote aantal mogelijkheden: u kunt bijvoorbeeld uw jaarverslag bij KvK deponeren via de KvK-website, een omgevingsvergunning aanvragen of op de hoogte blijven van de aanbestedingen bij TenderNed. Daarnaast zijn er specifieke diensten die u kunt afnemen met eHerkenning, zoals toegang tot myCertiq voor producenten en eindgebruikers, toegang tot het meldsysteem AMICE, en aanvragen van Ascert asbestsanering bij RVO.nl.

In de transportsector doen bedrijven al op verschillende manieren digitaal zaken met de overheid. Een greep uit het grote aantal mogelijkheden: u kunt bijvoorbeeld uw jaarverslag bij KvK deponeren via de KvK-website, een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) digitaal aanvragen of een omgevingsvergunning aanvragen. Daarnaast zijn er specifieke diensten die u kunt afnemen met eHerkenning, zoals digitaal boetes ontvangen en aanvragen van vaarbevoegdheidsbewijzen/monsterboekjes.

In de horeca doen bedrijven al op verschillende manieren digitaal zaken met de overheid. Een greep uit het grote aantal mogelijkheden naast het Ondernemingsdossier: u kunt bijvoorbeeld uw jaarverslag bij KvK deponeren via de KvK-website, een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) digitaal aanvragen of een omgevingsvergunning aanvragen. Daarnaast zijn er specifieke diensten die u kunt afnemen met eHerkenning, zoals NVWA-formulieren voor vergunningen, keuringen en meldingen.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en HorecaDNA promoten vanaf 17 juli 2016 tijdelijk het gebruik van eHerkenning voor alle horecaondernemers. Zie www.khn.nl/combideal voor het aanbod, waarbij u de persoonlijke code uit de brief over Digitaal Zakendoen nodig heeft. Deze brief wordt op 17 juli door het Ministerie van EZ aan alle horecaondernemers gestuurd.

In de zorgsector doen bedrijven al op verschillende manieren digitaal zaken met de overheid. Een greep uit het grote aantal mogelijkheden: u kunt bijvoorbeeld uw jaarverslag bij KvK deponeren via de KvK-website, een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) digitaal aanvragen of op de hoogte blijven van de aanbestedingen bij TenderNed. Daarnaast zijn er specifieke diensten die u kunt afnemen met eHerkenning, zoals doorgeven van gegevens via DigimV (maatschappelijke verantwoording) en communiceren met een zorgverzekeraar in het kader van een collectieve verzekering voor het personeel.

In de justitiële sector doen bedrijven al op verschillende manieren digitaal zaken met de overheid. Een greep uit het grote aantal mogelijkheden: u kunt bijvoorbeeld uw jaarverslag bij KvK deponeren via de KvK-website, een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) digitaal aanvragen of op de hoogte blijven van de aanbestedingen bij TenderNed. Daarnaast zijn er specifieke diensten die u kunt afnemen met eHerkenning, zoals inloggen op Mijn rechtspraak van de Raad voor de Rechtspraak, digitaal aanvragen van verblijfsvergunningen bij de IND en digitaal boetes ontvangen van het CJIB.

In de zakelijke dienstverlening doen bedrijven al op verschillende manieren digitaal zaken met de overheid. Een greep uit het grote aantal mogelijkheden: u kunt bijvoorbeeld uw jaarverslag bij KvK deponeren via de KvK-website, een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) digitaal aanvragen of op de hoogte blijven van de aanbestedingen bij TenderNed. Daarnaast zijn er specifieke diensten die u kunt afnemen met eHerkenning, zoals aangeven van een overlijden bij sommige gemeenten en verlenen van hulp bij sommige belastingaangiften.

Meer online voorzieningen

Om optimaal zaken te kunnen doen met de overheid zijn er meer digitale voorzieningen. Voor sommige heeft u eHerkenning nodig:

De Berichtenbox voor bedrijven is een uniek, extra beveiligd e-mailsysteem tussen u als ondernemer en de overheid...

Met de Berichtenbox voor bedrijven kunt u (bedrijfs)gevoelige informatie veilig uitwisselen met overheidsinstanties. U profiteert daarmee van de voordelen van één communicatiekanaal met de overheid. Om de Berichtenbox voor bedrijven te gebruiken, heeft u eHerkenning nodig.

Met het Ondernemingsdossier kunt u slim voldoen aan wetten en regels. Dat bespaart u tijd, geld en onnodige irritatie. U heeft eHerkenning nodig als inlogmiddel bij het gebruik van het Ondernemingsdossier...

Als ondernemer hebt u te maken met uiteenlopende regels, toezichthouders en bijbehorende inspectiemomenten. Het Ondernemingsdossier stelt u in staat om bepaalde informatie uit de bedrijfsvoering eenmalig vast te leggen en meerdere keren beschikbaar te stellen aan overheden zoals toezichthouders en vergunningverleners. U bepaalt zelf welke overheden toegang hebben tot uw Ondernemingsdossier. Bedrijven uit de branches Beton, Bouw, Brood- en banketbakkers, Circussen, Garages, Glastuinbouw, Horeca, Recreatie, Rubber- en Kunststofindustrie, Sportverenigingen, Verf en Drukinkt en Voertuigdemontagebedrijven werken al met het Ondernemingsdossier.

De afgelopen jaren zijn in afstemming met het bedrijfsleven diverse functionaliteiten ontwikkeld om de digitale dienstverlening aan ondernemers flink te verbeteren. Op dit moment wordt onderzocht hoe meer samenhang gebracht kan worden in overheidsvoorzieningen voor ondernemers en functionaliteiten van het Ondernemersplein, het Ondernemingsdossier en de Berichtenbox voor Bedrijven. Door MijnOverheid voor Ondernemers te ontwikkelen, een eigen digitale omgeving voor inzicht, overzicht en interactie van de ondernemer met de overheid.

MijnOverheid voor Ondernemers is er op dit moment nog niet. Het ministerie van Economische Zaken onderzoekt welke functionaliteiten er zouden moeten komen en hoe MijnOverheid voor Ondernemers er uit zou kunnen zien. Dat wordt gedaan op basis van wensen van ondernemers, mede-overheden en technische mogelijkheden. Tevens wordt onderzocht welke functionaliteiten die ondernemers nu al gebruiken in bijvoorbeeld het Ondernemingsdossier meegenomen worden naar MijnOverheid voor Ondernemers.

De minister van Economische Zaken zal na de zomer van 2016 de Tweede Kamer informeren over de uitkomst van het onderzoek naar MijnOverheid voor Ondernemers en een beeld schetsen van de doorontwikkeling.

Standard Business Reporting (SBR) zorgt ervoor dat u als ondernemer of als intermediair minder werk hebt aan het aanleveren van bedrijfsgegevens aan overheden en banken...

Het gaat bijvoorbeeld om rapportages aan de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Kamer van Koophandel (KvK). Het eenmalig inrichten van de bedrijfsadministratie volgens SBR zorgt voor efficiënt hergebruik van gegevens. Zo kunt u beter, sneller en eenvoudiger rapporteren.

Een e-factuur is een factuur die vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch verwerkt wordt in het andere systeem...

Handmatige verwerking is niet meer nodig. Dat is gemakkelijker voor u. Maar ook sneller, nauwkeuriger en goedkoper. Het kabinet heeft met koepel- en brancheorganisaties uit het bedrijfsleven afgesproken dat per 1 januari 2017 alle leveranciers van de Rijksoverheid bij nieuwe inkoopovereenkomsten hun factuur elektronisch moeten indienen.

Deze informatie is geplaatst door:

Antwoord voor bedrijven
Nederland Digitaliseert

Heeft u nog vragen?

Antwoord voor bedrijven helpt u verder

Bel: 14 088

0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907