Waarom wilt u naar het buitenland?

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Inleiding

Er zijn verschillende redenen om te gaan exporteren: vanuit een persoonlijke voorkeur of een toevallige gebeurtenis. Vaak zijn exportambities gebaseerd op strategische keuzes. Een goede voorbereiding voorkomt problemen en kosten. Waarom wilt u uw producten op buitenlandse markten afzetten? Wat zijn uw drijfveren? Onderstaand een overzicht om uw eigen redenen te toetsen.

Strategische redenen exporteren

  • De thuismarkt is verzadigd, om met uw bedrijf te kunnen groeien moet u op zoek naar nieuwe afzetmarkten in het buitenland.
  • U wilt het bedrijfsrisico over een grotere regio/meerdere markten spreiden; u bent niet langer afhankelijk van alleen de thuismarkt.
  • Uw productieapparaat heeft overcapaciteit; deze ‘overproductie’ wilt u op buitenlandse markten afzetten.
  • U wilt omzetvergroting: door meerdere markten te bewerken, kunt u meer omzet genereren.
  • U verwacht dat uw product ook in het buitenland zal aanslaan.
  • Steeds meer bedrijven gaan internationaal ondernemen; om uw concurrentiepositie op peil te houden, kunt u niet achterblijven.

Overige persoonlijke redenen exporteren

  • U heeft op een beurs gestaan en een geïnteresseerd buitenlands bedrijf in uw stand gehad.
  • Familie, vrienden en kennissen wijzen u erop dat uw producten mogelijk ook op buitenlandse markten kunnen aanslaan.
  • U bent geïnteresseerd in buitenlandse talen en culturen; door te exporteren maakt u kennis met andere talen, culturen en systemen die u dwingen kritisch naar uw eigen manier van werken te kijken.
  • U krijgt via internet / e-mail een onverwachte handelsaanvraag uit het buitenland waaraan u wilt voldoen.
Welke redeneren u ook heeft, besef wel dat exporteren organisatorische gevolgen voor uw bedrijf heeft. Het schrijven van een exportplan helpt u deze veranderingen in kaart te brengen, zodat u zich goed kunt voorbereiden op deze ontwikkelingen.

Valkuilen exporteren

Tot slot nog enkele valkuilen waar u door een goede voorbereiding niet invalt:

  • Onderschat de voorbereiding niet; de Eiffeltoren is ook niet in één dag gebouwd.
  • Houd rekening met de schaalbaarheid; wat nu als het product inderdaad aanslaat en de vraag overstijgt het aanbod, bent u dan in staat snel genoeg te schakelen en toch te leveren?
  • Aanpassingsvermogen; de nieuwe buitenlandse markt kent andere regels, wetten, talen en cultuur. Als u zich niet aanpast, verkleint u uw kans van slagen.
  • Informeer uw personeel; uw exportplannen beïnvloeden de werkzaamheden van uw werknemers, dus breng hen vooraf op de hoogte van uw plannen.
  • Wanneer uw product nog niet op de buitenlandse markt verhandeld wordt kan dit een reden hebben; zoek uit of uw product wel op de buitenlandse markt verkocht mag worden.
Geduld is een schone zaak. Tussen het moment waarop het besluit genomen is en de eerste order de grens overgaat, kan wel 2 tot 3 jaar zitten. Uw persoonlijke- en bedrijfsgroei zijn voldoende beweegredenen om de stap over de grens te wagen, er gaat een wereld voor u open!

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907