Waar in de wereld liggen kansen met uw onderscheidend vermogen?

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

In principe is de hele wereld een potentiële afzetmarkt. Om het behapbaar te houden stelt u voor uzelf criteria op waar mogelijke afzetgebieden aan moeten voldoen. Langs deze meetlat selecteert u een aantal landen die nader onderzocht kunnen worden. Interne analyse van uw onderneming is voor het bepalen van deze criteria belangrijk. Dit geeft u inzicht in de kansen en de beperkingen waarmee u bij de landenselectie rekening moet houden, natuurlijk afhankelijk van het product dat u gaat exporteren. Een belangrijk criterium is het onderscheidend vermogen. Waarmee onderscheidt uw bedrijf zich in de bestaande markten en in welke andere markten kan dit ook het geval zijn? Het onderscheidend vermogen toetst u aan marktontwikkelingen, trends, concurrenten, verwachting van gegarandeerde verkoop et cetera.

Voorbeelden van onderscheidend vermogen:

  1. Een bedrijf kan zich op verschillende manieren onderscheiden in de (buitenlandse) markt. Aan de hand van onderstaande lijst onderzoekt u in welke landen u zich kunt onderscheiden. Dit maakt ook onderdeel uit van het marktonderzoek per potentieel land.
  2. Merkidentiteit: introduceren van een nieuw merk; gewone bananen worden Chiquita bananen, thuiszorg wordt “Zuster Anna”.
  3. Merkpositionering: een andere breinpositie geven; Interpolis, Glashelder!
  4. Merkwaarden en merkbelofte: uniek in belofte, marktrelevantie en consequente uitvoering; Hema staat voor degelijk, overzichtelijk en goedkoop.
  5. Marktcreatie: creëren van een nieuw marktsegment; energiedrank van Red Bull.
  6. Merkinnovatie: door co-innovatie, co-creatie, experiences en design; Lego ontwikkelt producten op basis van klantontwerp.
  7. Productnaam: kiezen van een onderscheidende naam; Chinese kruisbes wordt Kiwi.
  8. Productpositionering: een andere breinpositie geven; Kip: het meest veelzijdige stukje vlees, kip!
  9. Producteigenschap: claimen van een specifieke eigenschap; Volvo en veiligheid.
  10. Productingrediënten: unieke onderdelen of samenstelling; Intel Inside, Omega 3.
  11. Productcategorie: creëren van een nieuwe productcategorie; ontbijtyoghurt.
  12. Productinnovatie: steeds beter en nieuwer; 1, 2 en 3 mesjessysteem van Gillette.
  13. Productiewijze: specifiek proces, techniek of middelen; ambachtelijk gebrouwen bier.
  14. Productdesign: vernieuwend in vormgeving, verpakking en uitstraling; Senseo, Smartphone.
  15. Productcompabiliteit: koppelbare (software)systemen; Open Source.
  16. Profilering: onderscheid door symboliek of verpersoonlijking; Zeeuws Meisje.
  17. Prijs: de laagste prijs zoals Tele2, Formule1 of de hoogste prijs zoals Rolex, Hilton.
  18. Kwaliteit: de beste kwaliteit; Triniton beeldscherm van Sony.
  19. Service: extra service en ondersteuning; autopechhulp thuis van ANWB.
  20. Emotionele meerwaarde: Dove met “inner beauty” en “tijd voor echte schoonheid”.
  21. Klantgerichtheid: maatwerk in producten en diensten; beleggingsbank Robeco.
  22. Assortiment: breedte en diepte van het assortiment; Albert Heijn met Euroshopper.
  23. Specialiteit: één product, één voordeel, één boodschap; Footlocker met sportschoenen.
  24. Geschiedenis: ontstaan, afkomst, herkomst, leeftijd of ervaring; Sotheby sinds 1744.
  25. Klantbetrokkenheid: consumenten maken zelf ontwerpen en producten; bouwontwerpen Lego.
  26. Tijd: de eerste zijn en profiteren van first mover advantage’; Senseo.
  27. Trends: inspelen op trends en ontwikkelingen; Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en groene stroom.
  28. Voorkeur: sociale beïnvloeding; “de tandpasta die aanbevolen wordt door tandartsen”.
  29. Leiderschap: leider in categorie, verkoop, techniek of prestatie; Coca Cola met The Real Thing.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907