Waar hecht mijn klant waarde aan?

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Inleiding

Klantwaarde is de waarde die uw klant ervaart wanneer hij een product of dienst van u afneemt. Het toevoegen van waarde is in deze tijd van internet essentieel. Hoe kunt u uw waarde vergroten? U kunt starten met het in kaart brengen van uw klanten. Stel hen vragen als “wat zijn uw verwachtingen” en “wat zijn uw ervaringen”. Dat levert waardevolle informatie op. Ook kunt u vragen welke rol de klant weggelegd ziet voor uw onderneming. Ziet de klant u bijvoorbeeld als leverancier of als partner in de keten? Door gerichte vragen te stellen ontdekt u wat uw succesformule is. Deel de nieuwe inzichten binnen uw bedrijf. Vaak blijkt dat verbeteringen eenvoudiger te realiseren zijn dan vooraf werd gedacht.

Soorten waarden

Klantwaarde kan worden omschreven als de waarde een product of dienst zoals die door de klant wordt ervaren.

De volgende onderverdeling is te maken:
  • Functionele waarde = wat doet het product? (paraplu, regenbescherming).
  • Economische waarde = wat levert het me op? (robot, arbeidsbesparing).
  • Emotionele waarde = merkentrouw, uitstraling, identificatie (Apple).
  • Sociale waarde = ergens bij horen (motorrijders zwaaien naar elkaar).
  • Eindwaarde = de waarde van bovenstaande waarden bij elkaar opgeteld.

Aan klantwaarde zitten eigenlijk twee kanten: een opbrengstkant (wat levert het me op) en een investeringskant (wat kost het me). Wanneer u de juiste balans weet te vinden tussen kwaliteit en investering voldoet u aan de verwachtingen van de klant. Bij te weinig waarde zal de klant geneigd zijn op zoek te gaan naar een ander product.

Klantwaarde wordt niet alleen gecreëerd door het geleverde product of door de geleverde dienst. Duidelijkheid over de status van de order van een klant kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de klantwaarde. Zo kan bijvoorbeeld een webportal, waarop elke klant de status van elke order en de eigen bestelgeschiedenis kan inzien, zorgen voor een verhoging van de ervaren klantwaarde.

Bij export zal de klantwaarde sterk verschillen per land of zelfs per landsdeel. Wanneer u goed onderzoekt waar deze verschillen precies in zitten, draagt dit bij aan uw succes.

Webinar Hoe kom ik als zzp’er aan klanten?

In het webinar 'Hoe kom ik als zzp'er aan klanten?', hoort u meer over klantwaarde, hoe u aan klanten komt en hoe u langdurige klantrelaties opbouwt. Kijk het webinar hier terug.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907