Van de overheid. Voor ondernemers.

Online registreren Handelsregister voor notariskantoren

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Online service

Notariskantoren kunnen met een online service de nv, bv, stichting, vereniging, coöperatie, VvE en rechtspersoon in oprichting inschrijven in het Handelsregister en wijzigingen voor de nv, bv, stichting en vereniging doorgeven aan het Handelsregister.

De voordelen van online registreren

  • De registraties kunnen snel ingevoerd worden.
  • De kans op fouten is klein.
  • De registraties hoeven niet meer post of koerier verstuurd te worden.
  • Bij een online registratie worden de actuele gegevens van het dossier getoond.
  • Het is gebruiksvriendelijk.
  • De Kamer van Koophandel verwerkt de online registraties binnen 3 uur na ontvangst.

Welke opgaven kan ik online registreren?

U kunt een nieuwe nv, bv, stichting, vereniging, coöperatie, VvE en rechtspersoon in oprichting inschrijven in het Handelsregister. Nieuwe bv's als voortzetting van een bv in oprichting, eenmanszaak of vof kunnen ook ingeschreven worden. Voor de bv, nv, stichting en vereniging kunt u bijna alle soorten wijzigingen online doorgeven, zoals:

Wijzigen rechtspersoon

  • wijzigen statuten;
  • wijzigen gegevens rechtspersoon;
  • starten onderneming;
  • ontbinding en beëindiging.

Wijzigen vestiging

  • wijzigen gegevens bestaande vestiging;
  • nieuwe vestiging.

Wijzigen functionaris

Onder functionaris vallen onder meer bestuurders, gemachtigden, commissarissen en enig aandeelhouders.

  • wijzigen gegevens bestaande functionaris, bijvoorbeeld bevoegdheid;
  • nieuwe functionaris;
  • uittreden functionaris.

Interesse om online registraties te doen?

Als notariskantoor wordt u van harte uitgenodigd om online registraties te doen. Uw vernieuwde KNB kantoorcertificaat geeft u direct toegang. Op de servicepagina www.kvk.nl/registrerennotarissen treft u de inlog-link en de handleidingen aan en wordt u op de hoogte gehouden van alle nieuws voor deze applicatie. Voor verdere vragen kunt ons bereiken op, tel. 088 585 40 40 (werkdagen van 8.30-17.00 uur) of mail naar service@kvk.nl.

Veelgestelde vragen

  • onderlinge waarborgmaatschappij, kerkgenootschap;
  • fusies en splitsingen (en voorstellen);
  • juridische omzettingen.

Nee, enkele mutaties worden nog niet ondersteund. Voor die mutaties zult u nog de KvK formulieren moeten gebruiken.

Windows of Apple besturingssysteem, internettoegang en internetbrowser (bij voorkeur Internet Explorer 8 of hoger), Java, versie 1.6.23 of hoger, Pdf-reader, Kantoorcertificaat uitgegeven via de KNB, verleend door GlobalSign, PKI-Overheid Persoonsgebonden Beroeps certificaat voor het beroep (kandidaat) notaris.

Nee, er zijn geen kosten aan verbonden.

De service is 24 uur per dag beschikbaar.

De online registraties worden in de regel binnen 3 uur na indienen binnen kantoortijden verwerkt in het Handelsregister. Als u de registratie voor 15.00 uur online heeft ingediend wordt deze dezelfde werkdag verwerkt in het Handelsregister.

U krijgt online een bevestiging als de registratie verwerkt is. U kunt een pdf downloaden van uw registratie.

U kunt direct aangeven of u een uittreksel wilt ontvangen. U krijgt deze per post toegestuurd.

De (kandidaat)notaris ondertekent met een door de overheid goedgekeurd certificaat, dit is de elektronische handtekening. De gegevens worden via een beveiligde verbinding verstuurd.

Met het kantoorcertificaat uitgegeven door GlobalSign kunnen wij u toegang geven tot de service voor het online registreren.

U kunt hiervoor terecht bij de KNB. Meer info op www.knb.nl.

Een PKI-Overheid Persoonsgebonden Beroeps certificaat voor het beroep (kandidaat) notaris van een PKI-O Organisatie leverancier.

Op de site van Logius kunt u terecht voor meer informatie over het aanvragen van een beroepscertifcaat.

Notarissen geven veel wijzigingen door aan het Handelsregister. Daarnaast zijn notarissen al in het bezit van digitale handtekeningen met het juiste betrouwbaarheidsniveau. In de toekomst zal online registreren ook voor ondernemers en rechtspersonen mogelijk worden.

Bij vragen kunt u contact opnemen met ons Service Center, tel. 088 585 40 40 (werkdagen van 8.30-17.00 uur) of mail naar service@kvk.nl.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel