Ondernemingsplan: Markt bepalen

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Marktonderzoek

U bent overtuigd van uw product of dienst, maar zijn anderen dat ook? Met een marktonderzoek bekijkt u of er klanten zijn voor uw bedrijf. Ook brengt u de concurrentie in kaart. Zo ziet u hoe u zich kunt onderscheiden. Uw marktonderzoek vormt dan ook de basis voor uw marketing. Branche-informatie vindt u hier.

Klantenanalyse: hoe ziet uw markt er uit?

U weet pas hoe u uw product of dienst kunt verkopen als u weet wie uw klanten zijn. Met een klantenanalyse brengt u uw potentiële klanten zo gedetailleerd mogelijk in beeld. Bijvoorbeeld waar uw klanten vandaan komen, welke leeftijd ze hebben en hoe en waar ze hun geld uitgeven. Lees meer over klantenanalyse.

Concurrentieonderzoek: wat weet u van uw concurrenten?

Meestal bent u niet de enige die een bepaalde dienst of product aanbiedt. In een concurrentieonderzoek gaat u na wie uw concurrenten zijn en wat ze precies doen. Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Wat bieden zij voor product of dienst en voor welke prijs? Waar zitten uw concurrenten? Lees meer over concurrentenonderzoek.

Marketingmix: hoe pakt u uw marketing aan?

Een marktonderzoek is de basis voor uw marketing. U verzamelt gegevens over klanten en concurrenten. Die gegevens gebruikt u bij het maken van een concreet plan van aanpak: de marketingmix. Daarin werkt u de verschillende onderdelen van uw marketing uit, zoals product, prijs en promotie. Welk product/dienst biedt u aan tegen welke prijs en met welke promotie? Lees meer over marketingmix.

Onderscheidend vermogen: wat maakt u speciaal?

Tot slot beschrijft u hoe u zich gaat onderscheiden van uw concurrenten. Wat maakt uw bedrijf anders? Wat gaat u beter doen? Beschrijf het onderscheidend vermogen van uw product, prijs, promotie en plaats. Bijvoorbeeld:

  • Uw product is duurzaam of duurzaam geproduceerd.
  • Uw winkel valt op door aparte aankleding of een bijzondere locatie.
  • U zoekt bekendheid door een opvallende reclamestunt.
  • U heeft een bepaalde manier van werken waardoor uw bedrijf positief opvalt.
  • De service van uw bedrijf.

"Een uitvaartkist kun je niet actief promoten"

Met 0 procent kennis van de uitvaartbranche maar met 100 procent passie sloot Marceau Mureau zich in 2003 aan bij het bedrijf van zijn vader. Lees het verhaal van Mureau en de fusie met een andere uitvaartkistenfabrikant.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907