Omgaan met cultuurveranderingen

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Wat als uw personeel niet klaar is voor nieuwe ontwikkelingen?

Een nieuw product, een nieuwe manier van werken. U heeft alles voorbereid, maar dan: “Ze willen gewoon niet”. Uw personeel blijkt niet klaar voor de nieuwe ontwikkeling. De bedrijfscultuur blokkeert en moet dus veranderen. U moet daarvoor zelf het heft in handen nemen. Ken uw mensen en de bedrijfscultuur en doe daar uw voordeel mee.

Bedrijfscultuur een web van ongeschreven regels

Medewerkers van een en hetzelfde bedrijf onderschrijven vaak een aantal ongeschreven regels. Die regels gaan bijvoorbeeld over hoe mensen met elkaar en met klanten omgaan. Een voorbeeld kan zijn: “klanten zijn alleen maar lastig, ze houden ons van het werk” of: “de klant is altijd koning”. Deze regels kunnen bijdragen aan het veranderingsproces of dat juist tegenwerken. Maar wat te doen als de ongeschreven regels niet passen bij de verandering die u wilt doorvoeren?

Motivatoren van medewerkers

Ongeschreven regels ontstaan vanuit twee richtingen: de motivatoren van medewerkers, en de sturing vanuit de onderneming.

Bij motivatoren kunt u denken aan bijvoorbeeld:

  • zekerheid
  • persoonlijke ontwikkeling
  • beloning
  • sociale contacten
  • status
  • trots

Dit zijn zaken die per persoon verschillend zijn en niet door u te beïnvloeden. De ene persoon heeft nu eenmaal meer zekerheid nodig dan de andere.

Sturing: een samenspel tussen machtgevers en hefbomen

Aan de andere kant is er de sturing. Vanuit de onderneming wordt bepaald of iemand krijgt wat hij wil hebben. Daarin gaat het om een samenspel tussen ‘machtgevers’ en ‘hefbomen’, zoals Peter Scott-Morgan het noemt. Wie kan de medewerker geven wat hij hebben wil, en hoe kan hij dat krijgen.

Als voorbeeld: een medewerker wil graag meer aandacht (motivator), hij krijgt dat van zijn baas (machtgever) door regelmatig naar hem toe te gaan met allerlei inhoudelijke vragen. Zijn baas voelt zich specialist en neemt ruim de tijd om te antwoorden (hefboom). De medewerker krijgt zo wat hij nodig heeft. Dit zijn de ongeschreven regels van het spel.

Hoe verandert u de ongeschreven regels?

Wat nu als blijkt dat bepaalde ongeschreven regels een verandering of vernieuwing in de weg staan? Hoe verandert u dan de regels van het spel? Aan de motivatoren van uw medewerkers kunt u niets veranderen, hebben we al geconstateerd. Maar in veel regels bent u als ondernemer wel vaak de machtgever. Ga eens na welke hefbomen u bewust, maar vaker nog onbewust, inzet om uw medewerkers te geven wat zij nodig hebben? En kijk dan eens of u deze hefbomen kunt veranderen?

Praktijkvoorbeeld: zoeken naar zekerheid

Het kostte een ondernemer veel tijd dat een aantal van zijn medewerkers werkelijk alles eerst aan hem kwamen vragen, terwijl hij wist dat zij veel vragen prima zelf konden beantwoorden. Waarom deden deze medewerkers dat? Het antwoord was zekerheid. De ondernemer was de machtgever en zijn consequent antwoorden was de hefboom. De oplossing lag voor de hand. Als een medewerker iets kwam vragen (zekerheid halen), stelde de ondernemer (machtgever) een wedervraag (bijvoorbeeld: hoe zou je het zelf oplossen?) en gaf goedkeuring op het antwoord. Hierdoor kreeg de medewerker toch zekerheid (hefboom). Het resultaat was dat medewerkers meer vertrouwen en zekerheid begonnen te halen uit hun eigen goede antwoorden en de ondernemer veel minder lastig vielen met vragen.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907