Van de overheid. Voor ondernemers.

Marktonderzoek bij export

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Marktonderzoek als basis

In een marktonderzoek onderzoekt u bijvoorbeeld wie uw potentiële klanten zijn, in welk gebied zij zitten en wie uw concurrenten zijn. Bekijk hoe u marktonderzoek doet en gebruik dit als basis.

Waarom wilt u exporteren?

Beschrijf in uw marktonderzoek de reden waarom u wilt exporteren. Bijvoorbeeld omdat u uw klantenkring wilt uitbreiden. Of omdat er in Nederland teveel concurrenten zitten die hetzelfde soort product aanbieden. Denk ook na hoe u zich gaat onderscheiden. Als u uw tassen naar bijvoorbeeld Spanje wilt exporteren, moet uw tas beter of goedkoper zijn dan vergelijkbare tassen om kans van slagen te hebben.

Onderzoek het exportland van uw keuze

Onderzoek ook de situatie in het exportland van uw keuze. Leer uw concurrenten kennen en kijk hoe zij hun product in de markt zetten. Zoek contact met lokale afnemers en ontdek wat de lokale gebruiken zijn in het zakendoen. Door een beurs in uw exportland te bezoeken, kunt u veel (markt)informatie opdoen. Dit is meteen een goede plek om contacten te leggen. Vind sectorinformatie wereldwijd.

Lokale brancheverenigingen stellen mogelijk markt- en brancherapporten beschikbaar of geven vakbladen uit. Richt u zich op Europese markten? Dan bieden de marktrapporten die het Centrum tot Bevordering van Import uit ontwikkelingslanden (CBI) op haar website publiceert uitkomst. Het CBI informeert bedrijven uit ontwikkelingslanden over kansen voor hun producten op de Europese markt, maar de rapporten kunnen ook relevante informatie bieden aan Nederlandse bedrijven die willen exporteren naar andere Europese landen.

Ook zijn culturele verschillen in het zakendoen en in productbeleving van belang. Via het landenoverzicht op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vindt u informatie over lokale gebruiken in het buitenland.

Zelf marktonderzoek doen of uitbesteden?

U kunt het marktonderzoek deels of helemaal uitbesteden aan een extern marktonderzoeksbureau. Laat het marktonderzoek doen door iemand die in het land woont. Kies voor een marketeer die de taal kent, markt- en branchekennis heeft en die goede referenties en ervaring heeft. Als u zelf marktonderzoek wilt doen, dan kunt u met een adviseur van de KvK uw plannen bespreken en zo ideeën en contactgegevens verzamelen. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt een zakenpartnerscan (voorheen marktscan), waarmee u een zakenpartner kunt vinden in het buitenland.

Kostprijs

Is het haalbaar uw product tegen een redelijke prijs in het buitenland weg te zetten, rekening houdend met zaken als invoerheffingen, transportkosten en bedrijfskosten? Welke kosten u maakt verschilt per land en per product.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en export

Bij internationaal ondernemen heeft u te maken met sociale en culturele verschillen. Met de MVO risicochecker weet u welke risico's u loopt op het gebied van Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen in het land van uw keuze en wat u kunt doen om de risico’s te beperken. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt meer informatie over MVO en internationale handel.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Stel ze aan een adviseur van de Kamer van Koophandel

Bel: (088) 585 2222