Marktkenmerken China

Deze informatie is geplaatst door: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

China is met 1,3 miljard inwoners een gigantische markt die vele kansen biedt. Maar tegelijkertijd is het commerciële landschap onderhevig aan snelle veranderingen. Dit maakt de markt niet eenvoudig te bewerken. Het veroveren van de Chinese markt kost over het algemeen veel tijd en energie.

Consumentenmarkt

China kent een groeiende consumentenmarkt. De verwachting is dat China in 2015 's werelds 2e grootste consumentenmarkt wordt achter de VS.

De inkomens verschillen sterk van regio tot regio en van stad tot platteland. De consumenten in de regio's vertonen ook groot onderling verschil. Zowel in productvoorkeur, levensstijl, als in de mate waarmee zij met het buitenland in contact zijn geweest. Bij het betreden van de Chinese markt is het raadzaam om eerst te focussen op 1 regio. Het tegelijkertijd betreden van verschillende regio's geeft meestal niet het gewenste resultaat.

De klanten voor buitenlandse consumentenproducten zitten niet overal verspreid maar concentreren zich in voornamelijk de allergrootste steden. De opkomende middenklasse omvat de grootste consumentenmarkt. Door inkomensgroei is de consument bereid meer te betalen voor kwaliteitsproducten.

Detailhandel

De detailhandel in China beleeft een krachtige groei. De overheid ondersteunt dit met stimuleringsmaatregelen voor internethandel, directe verkoop en gemengde detailhandel. Door de binnenlandse vraag te versterken probeert de overheid de economie te stimuleren.

E-commerce

De e-commercemarkt in China is enorm groot en groeit sterk. China stimuleert cross-border e-commerce. Dit maakt het voor buitenlandse bedrijven steeds gemakkelijker om producten rechtstreeks te verkopen aan consumenten en bedrijven in China. E-commercebedrijven spelen hierop in en bieden platforms aan waarop bedrijven een online winkel kunnen inrichten voor de Chinese markt.

Marketing

U kunt in China uw product op verschillende manieren promoten. Bijvoorbeeld door advertentie- of pr-campagnes. Er zijn talloze Chinese en anderstalige media in China. Er zijn radio- en televisieprogramma's voor diverse doelgroepen. De uitzendingen zijn voornamelijk in het Chinees en Engels, maar soms ook in andere talen. Gezien het groeiend internetgebruik in China wordt adverteren via internet ook veel gebruikt.

Deze informatie is geplaatst door:

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Heeft u nog vragen?

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Bel: 088 042 42 42

0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907