Van de overheid. Voor ondernemers.

Marktkenmerken China

Deze informatie is geplaatst door: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

China is met 1,3 miljard inwoners een gigantische markt die vele kansen biedt. Maar tegelijkertijd is het commerciële landschap onderhevig aan snelle veranderingen. Dit maakt de markt niet eenvoudig te bewerken. Het veroveren van de Chinese markt kost over het algemeen veel tijd en energie.

Consumentenmarkt

China kent een groeiende consumentenmarkt. De verwachting is dat China in 2015 's werelds 2e grootste consumentenmarkt wordt achter de VS.

De inkomens verschillen sterk van regio tot regio en van stad tot platteland. De consumenten in de regio's vertonen ook groot onderling verschil. Zowel in productvoorkeur, levensstijl, als in de mate waarmee zij met het buitenland in contact zijn geweest. Bij het betreden van de Chinese markt is het raadzaam om eerst te focussen op 1 regio. Het tegelijkertijd betreden van verschillende regio's geeft meestal niet het gewenste resultaat.

De klanten voor buitenlandse consumentenproducten zitten niet overal verspreid maar concentreren zich in voornamelijk de allergrootste steden. De opkomende middenklasse omvat de grootste consumentenmarkt. Door inkomensgroei is de consument bereid meer te betalen voor kwaliteitsproducten.

Detailhandel

De detailhandel in China beleeft een krachtige groei. De overheid ondersteunt dit met stimuleringsmaatregelen voor internethandel, directe verkoop en gemengde detailhandel. Door de binnenlandse vraag te versterken probeert de overheid de economie te stimuleren.

E-commerce

De e-commercemarkt in China is enorm groot en groeit sterk. China stimuleert cross-border e-commerce. Dit maakt het voor buitenlandse bedrijven steeds gemakkelijker om producten rechtstreeks te verkopen aan consumenten en bedrijven in China. E-commercebedrijven spelen hierop in en bieden platforms aan waarop bedrijven een online winkel kunnen inrichten voor de Chinese markt.

Marketing

U kunt in China uw product op verschillende manieren promoten. Bijvoorbeeld door advertentie- of pr-campagnes. Er zijn talloze Chinese en anderstalige media in China. Er zijn radio- en televisieprogramma's voor diverse doelgroepen. De uitzendingen zijn voornamelijk in het Chinees en Engels, maar soms ook in andere talen. Gezien het groeiend internetgebruik in China wordt adverteren via internet ook veel gebruikt.

Deze informatie is geplaatst door:

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Heeft u nog vragen?

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Bel: 088 042 42 42