Innoveren met de juiste strategie

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Welke richting wilt u op?

Wat is uw missie en strategie? Als ondernemer is het belangrijk dat u een duidelijk beeld hebt van wat u met uw bedrijf wilt bereiken. Niet precies tot 2 cijfers achter de komma, maar wel de richting die u op wilt. Uw bedrijf heeft een missie, visie, doelen en een strategie nodig om succesvol te kunnen innoveren.

Missie: bestaansrecht

“We create happiness by providing the finest in entertainment to people of all ages, everywhere.” Het is het missionstatement van Walt Disney. Een missie geeft aan wat het bestaansrecht van het bedrijf is. Dat bestaansrecht hoeft helemaal niet altijd economisch te zijn. Een prettige onderlinge samenwerking in het bedrijf kan ook onderdeel uitmaken van de missie. De beste missiestatements verenigen de interne met de externe reden van bestaan.

Toekomstbeeld en strategie

Een helder toekomstbeeld leidt tot een heldere strategie. Als u weet waar u naartoe wilt, kunt u beter bepalen met welke strategie u dat kunt bereiken. Hoe ziet het bedrijf er in de toekomst uit? Hoe gaat u om met de verwachte omgevingsontwikkelingen? Ambitie en persoonlijke drijfveren van de ondernemer hebben hierop natuurlijk grote invloed.

Doelen ontstaan uit visie en missie

Met een visie en missie kunt u doelen gaan formuleren. Wat streeft u concreet na en op welk moment moeten deeldoelen zijn gerealiseerd? Hoe u dat gaat aanpakken formuleert u in een strategie. Omdat ondernemingen dynamisch zijn, is het verstandig jaarlijks over deze strategie na te denken. Dat geldt niet alleen voor de continuïteit van uw bedrijf, maar ook voor innovatie. Innovatieve bedrijven definiëren ook specifieke innovatie doelen en hebben een innovatiestrategie.

Communiceer de bedrijfsstrategie met uw medewerkers!

Met alleen een goed gekozen strategie komt uw onderneming niet vooruit. Minstens zo belangrijk is dat u deze strategie communiceert met uw medewerkers. Hierdoor kunt u ze verantwoordelijkheden geven en sturen op resultaat. U hoeft niet steeds tegen iedereen te zeggen welke taken ze moeten uitvoeren.

Bovendien zijn medewerkers zo beter in staat om signalen van buiten het bedrijf te herkennen als kansen. Zo werkt u samen aan een succesvolle strategie voor komende jaren. De strategie bepalen wordt een dynamisch proces in plaats van een jaarlijks verplichte oefening!

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907