Co-creatie

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Co-creatie bij innovatie

Ondernemers zijn soms geneigd om achter gesloten deuren aan hun innovaties te werken. U loopt dan risico om te blijven hangen in vaste patronen, met als resultaat meer van hetzelfde. Co-creatie maakt het innovatieproces open en toegankelijk. Het is een manier van samenwerken die leidt tot innovatieve producten en diensten, die ook nog eens continu en sneller worden doorontwikkeld. Wat is het en hoe gaat u ermee aan de slag?

Wat is co-creatie?

Co-creatie is een vorm van open innovatie waarbij aanvullende kennis nodig is. Samen met andere partijen bedenkt en ontwikkelt u nieuwe producten of diensten zijn, technologieën, markten of samenwerkingsverbanden.

Wat levert co-creatie op?

Succesvolle innovaties zijn steeds vaker het resultaat van co-creatie. Het creëert nieuwe kansen voor uw bedrijf, waaronder:

  • snellere marktintroductie van nieuwe producten en diensten;
  • lagere kosten van productontwikkelingen, dus hogere marges;
  • hogere kwaliteit van producten en diensten;
  • hogere klanttevredenheid;
  • meer draagkracht voor vernieuwing binnen uw bedrijf.

Waar moet u op letten bij co-creatie?

Co-creatie stelt nieuwe eisen aan uw bedrijf, de competenties van uw medewerkers en de bedrijfscultuur. U moet kennis delen, zich openstellen voor andermans oplossingen en een lange adem hebben. Alles valt of staat met de juiste partners. Bovendien moet u uw bedrijf durven openstellen voor ‘vreemden’. Vaak kent u uw nieuwe samenwerkingspartner nog niet of nauwelijks, terwijl samenwerking draait om vertrouwen en een gezamenlijke visie op de toekomst. Leg belangrijke randvoorwaarden daarom op tijd vast. Zo neemt u onzekerheden weg en creëert u een goede basis voor verdere samenwerking.

Beginnen met co-creatie

Elke ondernemer kiest een vorm van co-creatie die bij zijn bedrijf past. Begin klein. Ontwikkel een eigen strategie voor open innovatie binnen uw bedrijf en experimenteer hiermee. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Betrek klanten, leveranciers en (kennis-)partners bij uw innovatieprocessen.
  • Daag medewerkers uit om mee te denken.
  • Analyseer uw netwerk: welke contacten zijn bijzonder interessant en welke mist u?
  • Ga via internet (bijvoorbeeld via LinkedIn) op zoek naar een expert en stel een vraag.
  • Onderzoek of er in uw omgeving interessante nieuwe ideeën of technologieën zijn.
  • Zet kennisinstellingen, zoals universiteiten en onderzoeksinstellingen, in voor research en development (R&D).
  • Koop of gebruik intellectueel eigendom.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel
0017-bespreking 0024-vind-je-collega 0027-reserveren-ruimte 1008-oog 1012-rijkspas 2001-kalender 2008-computer 2054-smartphone 4070-beschermen 4094-werkgelegenheid 5000-grootstedelijk 5066-milieu 6005-starters 6019-innovatie 6023-ondernemen 6024-ondernemingen 6028-producten 6033-zzp 6034-handel 9001-rekening 9004-belastingen 9012-koopwoning Facebook GooglePlus 10 likes LinkedIn Twitter YouTube budget-9000 check_dik check_dun chevron-down chevron-right-bold chevron-right chevron-up circle-minus circle-plus communicatie-2022 consument-6003 contact-2005 delenCreated with Sketch. discussies download ear-4001 email-2012 enquete worldCreated with Sketch Beta. externe-link-2013 facts-and-figures-1013 filter gemeente-5001 groep-mensen-0015 Artboard 1Created with Sketch. help home-2004 home info inhoud kalender-dun landbouw-6020 link-external link mening menu-3903 minus-circle-filled minus minus_thin overzicht pijl-beneden-1002 pijl-boven-1004 pijl-links-1001 pijl-met-hoek pijl-rechts-1003 pijl play-button plus-circle-filled plus plus_thin search sluiten-circle sluiten squircle telefoon-0022 top user-3905 video-2017 wet-7003 world zoek-3907