Van de overheid. Voor ondernemers.

Co-creatie

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Co-creatie bij innovatie

Ondernemers zijn soms geneigd om achter gesloten deuren aan hun innovaties te werken. U loopt dan risico om te blijven hangen in vaste patronen, met als resultaat meer van hetzelfde. Co-creatie maakt het innovatieproces open en toegankelijk. Het is een manier van samenwerken die leidt tot innovatieve producten en diensten, die ook nog eens continu en sneller worden doorontwikkeld. Wat is het en hoe gaat u ermee aan de slag?

Wat is co-creatie?

Co-creatie is een vorm van open innovatie waarbij aanvullende kennis nodig is. Samen met andere partijen bedenkt en ontwikkelt u nieuwe producten of diensten zijn, technologieën, markten of samenwerkingsverbanden.

Wat levert co-creatie op?

Succesvolle innovaties zijn steeds vaker het resultaat van co-creatie. Het creëert nieuwe kansen voor uw bedrijf, waaronder:

  • snellere marktintroductie van nieuwe producten en diensten;
  • lagere kosten van productontwikkelingen, dus hogere marges;
  • hogere kwaliteit van producten en diensten;
  • hogere klanttevredenheid;
  • meer draagkracht voor vernieuwing binnen uw bedrijf.

Waar moet u op letten bij co-creatie?

Co-creatie stelt nieuwe eisen aan uw bedrijf, de competenties van uw medewerkers en de bedrijfscultuur. U moet kennis delen, zich openstellen voor andermans oplossingen en een lange adem hebben. Alles valt of staat met de juiste partners. Bovendien moet u uw bedrijf durven openstellen voor ‘vreemden’. Vaak kent u uw nieuwe samenwerkingspartner nog niet of nauwelijks, terwijl samenwerking draait om vertrouwen en een gezamenlijke visie op de toekomst. Leg belangrijke randvoorwaarden daarom op tijd vast. Zo neemt u onzekerheden weg en creëert u een goede basis voor verdere samenwerking.

Beginnen met co-creatie

Elke ondernemer kiest een vorm van co-creatie die bij zijn bedrijf past. Begin klein. Ontwikkel een eigen strategie voor open innovatie binnen uw bedrijf en experimenteer hiermee. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Betrek klanten, leveranciers en (kennis-)partners bij uw innovatieprocessen.
  • Daag medewerkers uit om mee te denken.
  • Analyseer uw netwerk: welke contacten zijn bijzonder interessant en welke mist u?
  • Ga via internet (bijvoorbeeld via LinkedIn) op zoek naar een expert en stel een vraag.
  • Onderzoek of er in uw omgeving interessante nieuwe ideeën of technologieën zijn.
  • Zet kennisinstellingen, zoals universiteiten en onderzoeksinstellingen, in voor research en development (R&D).
  • Koop of gebruik intellectueel eigendom.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Kamer van Koophandel