Van de overheid. Voor ondernemers.

Beursdeelname voorbereiden

Deze informatie is geplaatst door: Kamer van Koophandel

Als u het maximale resultaat uit een beurs wil halen, is het belangrijk om u goed voor te bereiden. Bepaal ruim van tevoren of de beurs binnen uw marketing- en communicatiedoelstelling past. Stel uzelf voor u zich inschrijft de volgende vragen:

  • Welke beurzen zijn er de komende tijd?
  • Waar en wanneer vinden ze plaats?
  • Welk publiek komt er naar deze beurzen?
  • Heb ik voldoende (geschikt) personeel om de stand te bemannen?
  • Wat kost een standplaats op een beurs?

Voorbereiden op een beurs

Steek voldoende tijd, geld en voorbereiding in de inrichting van uw stand. Denk vooraf aan een goede planning, de kostenraming (inclusief hotelovernachting en promotiemateriaal) en de follow-up.

Veel indrukken

Het grote voordeel voor bezoekers aan de beurs is dat zij objectief kunnen kijken, vergelijken en testen. Er is echter een stortvloed aan informatie. Voor u als standhouder betekent dit dat u zich actief moet opstellen. Dit kan bijvoorbeeld door het uitgeven van beeldmateriaal, een beurskrant, folders of brochures speciaal gericht op het beurspubliek.

Publieksgerichte stand

Onderzoek vooraf wat de persoonlijke behoeften zijn van de gemiddelde beursbezoeker. Bepaal of deze aansluiten bij het product of bedrijf en speel hier op met bijvoorbeeld uw stand.

Gebruiken en gewoonten op een buitenlandse beurs

Op een buitenlandse beurs moet u rekening houden met de gebruiken en gewoonten van het land. In landen waar het analfabetisme erg hoog is, kunt u zich bijvoorbeeld beter met foto- en filmmateriaal presenteren dan met een brochure.

Follow-up op de beurs

Op een beurs sluit u zelden contracten af. U bent voornamelijk bezig met contacten maken en onderhouden. Zorg dus dat u op de beurs een goede administratie bijhoudt van geïnteresseerden die hun visitekaartje achterlaten. U moet ze 'warm' houden. Als u niet voor een follow-up zorgt, is het geld dat u heeft besteed aan de stand grotendeels voor niets geweest.

Deze informatie is geplaatst door:

Kamer van Koophandel

Heeft u nog vragen?

Stel ze aan een adviseur van de Kamer van Koophandel

Bel: (088) 585 2222